The course is focused on reflected spatial creation and related contexts of contemporary art. The course focuses on students' ability to reflect on their authorial work in connection with the contexts of contemporary art, which intersect in other artistic disciplines (dance, music, theater) and the possibility of mutual intermediate overlaps. Emphasis is placed on the student's ability to orient himself naturally in the current operation of art institutions and to contextualize their own approaches with contemporary art. The course is divided into block teaching and is led by two teachers, practical and theoretical seminars alternate, thematically follow each other, interconnect. The course connects theoretical contexts and studio teaching. Their parallel concurrence creates an opportunity for the analysis of the means of expression of fine arts and intersections with other disciplines. In the practical part, students, through the procedures of their own artistic thinking, deepen the creative components of the personality, develop practical and theoretical knowledge in the field of spatial and object creation. Object and action creation is viewed from a theoretical and practical point of view. Spatial creation with emphasis on clear articulation of the concept, refinement of the feeling for the material, the possibility of creating your own project within the currently assigned topic. In the theoretical part, students will learn about the contexts of contemporary Czech and world art of the 20th and 21st centuries with an emphasis on intermedia overlaps developed throughout this period. The aim of the course is to gain a more comprehensive view of European and world art from the end of the 19th century to the present during studio teaching and theoretical lectures. The result will be the creation of one's own art project (spatial or intermediate) with a critically focused reflexive commentary, focusing on the contexts of one's own work. Use of acquired funds for the preparation of study materials of future art teachers.
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (27.01.2024)
Kurz je zaměřený na reflektovanou prostorovou tvorbu a související kontexty současného umění. Předmět se soustředí na dovednost studentů, reflektovat svoji autorskou tvorbu v souvislosti s kontexty současného umění, které se prolínají i do jiných uměleckých disciplín (tanec, hudba, divadlo) a možností vzájemných intermediálních přesahů. Je kladen důraz na schopnost studenta orientovat se přirozeně v současném provozu uměleckých institucí a kontextualizovat své vlastní přístupy se současným uměním. Kurz je rozdělen do blokové výuky a je veden dvěma vyučujícími, praktické a teoretické semináře se střídají, tematicky na sebe navazují, propojují se. Předmět propojuje teoretické kontexty i ateliérovou výuku. Jejich paralelní souběh vytváří možnost pro analýzu výrazových prostředků výtvarného umění a průniků s dalšími disciplínami.
V praktické části studenti prostřednictvím postupů vlastních výtvarnému myšlení, prohloubí kreativní složky osobnosti, rozvíjí praktické i teoretické poznatky v oblasti prostorové, objektové tvorby. Objektová a akční tvorba je nahlížena z teoretického i v praktického hlediska. Prostorová tvorba s důrazem na jasnou artikulaci konceptu, tříbení citu pro materiál, možnost vytvoření vlastního projektu v rámci aktuálně zadaného tématu.
V teoretické části studenti poznají kontexty současného českého i světového umění 20. a 21. století s důrazem na intermediální přesahy rozvíjené po celé toto období.
Cílem kurzu je během ateliérové výuky a teoretických přednášek získat komplexnější náhled na evropské a světové umění od konce 19. století do současnosti. Výsledkem bude vytvoření vlastního výtvarného projektu (prostorového či intermediálního) s kriticky zaměřeným reflexivním komentářem, soustřeďujícím se na kontexty vlastní tvorby. Využití získaných prostředků pro přípravu studijních materiálů budoucích učitelů výtvarné výchovy.
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (27.01.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 10 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zápočet 5 hodin
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (27.01.2024)
Course completion requirements -
Active participation. The output of the course is an artifact, an artwork created on the basis of the currently announced theme. The form of presentation will be realized in the form of a joint exhibition. Follow-up communication with the instructor regarding the topic resulting from the distribution of classes in the semester.
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (27.01.2024)
Výstupem předmětu je artefakt, výtvarné dílo vytvořené na základě aktuálně vyhlášeného tématu. Forma prezentace se zrealizuje formou společné výstavy. Navazující komunikace s vyučujícím týkající se tématu vyplývající z rozložení výuky v semestru. Aktivní komunikace s vyučujícím a spolužáky ve skupině týkající se tématu za účelem průběžné zpětné vazby k tvůrčím postupům a etapám práce na řešení vlastního tématu. V tomto ohledu je nutná účast na seminářích a vynášení vlastních příspěvků do diskuse.
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (29.01.2024)
Literature -
Reading:
ČECH, V. Choreografický moment. Ústí n./L.: FUD UJEP. 2018. ISBN 978-80-7561-147-5 GOLDBERG, R. Performance Art. New York: Thames & Hudson. 2011. ISBN 978-0500204047 MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
MIRZOEFF, N. Jak vidět svět. Artmap, z.s., 2018, ISBN 978-80-906599-5-7
DEMPSEY, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 SLAVICKÁ, M. Umění instalace. Výtvarné umění, 1994, roč. neuveden, č. 4. REZEK, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Praha: Galerie Ztichlá klika. 2010 (2. rozšířené vydání). ISBN 978-80-903898-5-4 RUSH, M. New media in Art. Londýn:Thames & Hudson. 2005. ISBN 05-00-20378-4
VELLA, R.; SARANTOU, M. (Eds.) Documents of Socially Engaged Art. INSEA, 2021, isbn 978-989-54830-3-7. Dostupné z: https://www.insea.org/wp-content/uploads/2021/12/DocumentsOfSociallyEngagedArt_web.pdf
ZHOŘ, I. Hledání tvaru. Madá fronta, 1967
ZET, M. (ed.) Sochař Miloš Zet – Walls, Plinths, Mock-ups (An Austrian Meditation). Dům umění města Brna, 2019
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (27.01.2024)
ČECH, V. Choreografický moment. Ústí n./L.: FUD UJEP. 2018. ISBN 978-80-7561-147-5 GOLDBERG, R. Performance Art. New York: Thames & Hudson. 2011. ISBN 978-0500204047 MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
MIRZOEFF, N. Jak vidět svět. Artmap, z.s., 2018, ISBN 978-80-906599-5-7
DEMPSEY, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 SLAVICKÁ, M. Umění instalace. Výtvarné umění, 1994, roč. neuveden, č. 4. REZEK, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Praha: Galerie Ztichlá klika. 2010 (2. rozšířené vydání). ISBN 978-80-903898-5-4 RUSH, M. New media in Art. Londýn:Thames & Hudson. 2005. ISBN 05-00-20378-4
VELLA, R.; SARANTOU, M. (Eds.) Documents of Socially Engaged Art. INSEA, 2021, isbn 978-989-54830-3-7. Dostupné z: https://www.insea.org/wp-content/uploads/2021/12/DocumentsOfSociallyEngagedArt_web.pdf
ZHOŘ, I. Hledání tvaru. Madá fronta, 1967
ZET, M. (ed.) Sochař Miloš Zet – Zdi, sokly, makety. Dům umění města Brna, 2019
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).