|
|
|
||
The course focuses on studio teaching, which develops the painting and drawing perception in a work of art, transforming this perception into a pedagogical process. At the content level, it focuses on "thinking by the image", i.e. the understanding of the reading of the image by the author and the viewer. This image focused thinking refers to a level in which the meaning of the image and the text do not differ. Formally, the course focuses on color and shape exaggeration, external and internal image structure, form and technology. The course provides a basic understanding of color theory, shape and drawing composition. Interpretation of drawing and painting in the current and historical context of fine arts and culture. Changes in painting expression and the function of color in painting in selected epochs and artistic periods. Exploring the relationship between conceptual and visual, grasping reality through artistic expression. During the course, students create their own project, in which they integrate the acquired theoretical and didactic knowledge. The topics of the author's projects will result from the introductory meeting and the subsequent discussion. Teaching takes place in groups and individually. Studio teaching will end with a presentation of a joint exhibition or an author's portfolio of students. Part of the whole work process is a continuous reflection and self-evaluation of the art process, which also helps to understand the author's work from the position of art teacher. Understanding and placing one's own work in the context of contemporary art, through a visit to an exhibition at a gallery institution. The aim of the course is to combine practical and theoretical knowledge of surface expression by creating your own art project and the subsequent ability to transform these skills into the teacher's didactic competencies. Transformation of complex knowledge into lesson preparation.
Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Studující se orientuje v plošné tvorbě. Studující dovede používat základní výtvarné techniky plošné tvorby. Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací. Last update: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||
Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
zápočet aktivní účast, seminární práce; výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí. Last update: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání, H+H, 2008 BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
1. Společná návštěva výstavy - Město a řeka (CAMP) 2. Představení kurzu /debata /inrtepretace díla z výstavy 3.-5. Inrtepretace díla z výstavy 6-9.Prostor kolem nás (intermediální využití tématu) 10. Individuální konzultace 11. Didaktické využití tématu 12. Poslední společné setkání- prezentace Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.10.2023)
|
|
||
Studující charakterizuje a používá základní plošné výtvarné techniky. Studující vytvoří portfolio výtvarných prací, v kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu. Studující používá svou výtvarnou tvorbu pro didaktické plánování vyučovacích hodin Last update: Francová Sylva, Mgr. MgA., Ph.D. (19.09.2024)
|