In the context of the didactic portfolio and students' experiences with their own proposals for educational activities in a gallery/museum, the course focuses on the theoretical deepening of empirical knowledge: on the open understanding of the multiple functions of images or artifacts in contemporary culture and their perception, on the reflection of animation practices in cultural institutions, and subsequently on the thematization and conceptual analysis of a specific educational model. The deepening of professional reflection on the educational program is linked to the educational missions of the art museum and gallery and the reflection of the links between education in a cultural institution and the possibilities of schools and subsequent creative projects in visual education.1. In connection with personal portfolios, an in-depth study of theories of culture and visual culture. Possibilities of interpretative frameworks and identification of topics with pedagogical implications. Conceptual analysis of the content and structure of the educational proposal in the student's portfolio. Links to the RVP, area of Art and Culture, characteristics of the area.2. Empirical viewer, visual semiotics, intervisuality and diiscursive layers influencing the reading of meaning, significance, and functions of an artwork, contexts, and the plurality of interpretations of a cultural artifact. Examples of good practices and their content analysis. Where possible, some parts of the course may be implemented in the educational departments of collaborating institutions (e.g., U(P)M, House at the Black Mother of God, DOX, independent galleries, and others).
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (22.09.2025)
V kontextu didaktického portfolia a zkušenosti studentů s vlastními návrhy vzdělávacích aktivit pro galerii/muzeum se kurs zaměřuje na teoretické prohloubení empirické znalosti: na otevřené chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře a na jejich percepci, na reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze na tematizaci a konceptovou analýzu specifického edukačního modelu. Prohloubením odborné reflexe edukačního programu je jeho vazba na vzdělávací mise muzea umění a galerie a reflexe vazeb edukace v kulturní instituci na možnosti školy a následného kreativního projektu ve výtvarné výchově.
1. V návaznosti na osobní portfolia prohloubené studium teorií kultury a vizuální kultury. Možnosti výkladových rámců a identifikace témat s pedagogickými implikacemi. Konceptová analýza obsahů a struktury edukačního návrhu v portfoliu studenta. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura, charakteristika oblasti.
2. Empirický divák, vizuální sémiotika, intervizualita a diskursivní vrstvy ovlivňujících čtení smyslu, významu a funkcí uměleckého díla, kontexty a pluralita interpretací kulturního artefaktu.
Příklady dobré praxe a jejich obsahová analýza.
Podle možností mohou být některé části kursu realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky boží, DOX, nezávislé galerie a jiné).
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (22.09.2025)
Course completion requirements - Czech
zápočet
Last update: Straková Hana, Ing. (16.09.2019)
Literature - Czech
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace). FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. ENViL Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).