SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Orbis Pictus - OPNV3V037B
Title: Orbis Pictus (AJ)
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V013A
Annotation -
In the context of the didactic portfolio and students' experiences with their own proposals for educational activities in a gallery/museum, the course focuses on the theoretical deepening of empirical knowledge: on the open understanding of the multiple functions of images or artifacts in contemporary culture and their perception, on the reflection of animation practices in cultural institutions, and subsequently on the thematization and conceptual analysis of a specific educational model. The deepening of professional reflection on the educational program is linked to the educational missions of the art museum and gallery and the reflection of the links between education in a cultural institution and the possibilities of schools and subsequent creative projects in visual education.1. In connection with personal portfolios, an in-depth study of theories of culture and visual culture. Possibilities of interpretative frameworks and identification of topics with pedagogical implications. Conceptual analysis of the content and structure of the educational proposal in the student's portfolio. Links to the RVP, area of Art and Culture, characteristics of the area.2. Empirical viewer, visual semiotics, intervisuality and diiscursive layers influencing the reading of meaning, significance, and functions of an artwork, contexts, and the plurality of interpretations of a cultural artifact. Examples of good practices and their content analysis. Where possible, some parts of the course may be implemented in the educational departments of collaborating institutions (e.g., U(P)M, House at the Black Mother of God, DOX, independent galleries, and others).
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (22.09.2025)
Course completion requirements - Czech

zápočet

Last update: Straková Hana, Ing. (16.09.2019)
Literature - Czech

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace).   
FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.  
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7  
FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání.   Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
ENViL   
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Last update: Straková Hana, Ing. (24.09.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html