SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Gallery and Museum Education - OPNV3V013A
Title: Galerijní a muzejní edukace
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 35 / 35 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNV3V037B, OPNV3V024A
Annotation -
In the triad "Subject knowledge – didactic knowledge of content – curricular knowledge", the course combines the approaches of subject didactics modified for gallery education with an art-historical and cultural view of fine arts (discursive model). It aims at an open understanding of the multiple functions of an image or artefact in contemporary culture and its thematization in a didactic project, supported by conceptual analysis and links to the requirements of cultural education, visual and cultural literacy. Collaborating with expert educators at NG Prague, U(P)M in Prague, Kunsthalle, GHMP, Gallery of Central Bohemia
Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem kursu je představit diskursivní model galerijní/muzejní edukace a představit varianty mediace uměleckého díla. Studenti/ky budou odkrývat obsahy perspektivami pohledu laika (viditelný „povrch“ aktivit) a odborníka (analytický pohled do didaktické struktury aktivit a výukových situací) a toto střídání úhlů pohledu jim bude sloužit jako aktivní nástroj vlastního návrhu edukačního scénáře a jeho provedení. Podle možností studenti navštíví některý z edukačních programů ve spolupracujcích kulturních insitucích, např. NG, Kusnthalle, U(P)M, ale i jinde, podle vlastního výběru. 

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2025)
Descriptors - Czech

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky:  1 hodina

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení:  1 hodina

Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 25 hodin

Seminární práce: 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin

Časové nároky pro studenty dvouoboru, kteří studují v zajišťovaném předmětu se řídí a úměrně krátí dle jejich akreditace.

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zkouška bude ve formě kolokvia, a to podle počtu zapsaných studentů do skupin. Studenti budou prezentovat příklady řešení didaktických problémů z portfolia kursu.

Zkouška bude obsahovat individuální část, která bude zkoušena písemnou formou.

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2025)
Literature - Czech

BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1, 2. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.  ISBN 978-80-7476-019-8.   
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)   
FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234  
Edukační programy UPM, Galerie Rudolfinum a jiné. Dostupné na KVV PedF UK   
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání.   Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. Dostupné na KVV PedF UK  
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace).  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory - Metodiky - jsou umístěny na stránkách Uměleckprůmyslového musea v Praze, sekce pro školy. 

Další opora na webových stránkách Glalerie Smečky. 

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení

 Po skončení kursu studekti/ky budou schopni

Předložit analýzu uměleckého artefaktu/vybraného díla či výstavy, s oporou v odborné terminologii a literatuře, explikovat 1 dílo a 1 výstavu

Orientovat se v odborné literatuře a umět ji použít jako oporu k výkladovému rámci pro vysvětlení vlastního přístupu

Při obhajobě vlastního edukačního návrhu předložit jeho portfolio, včetně kontextů dané problematiky (představit navštívené výstavy, záznamy z vizitací edukačního programu či edukačního oddělení, předložit seznam nastudované literatury a zdrojů k návrhu edukace)

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html