Didactics of inclusive pedagogy - OPNS4S022A
Title: Didaktika inkluzivní pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 8 / 8 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS4S012A
Is pre-requisite for: OPNS4S032B, OPNS4S032A, OPNS4S033A, OPNS4S031B
Is interchangeable with: OPNS4S122A
Opinion survey results   Examination dates   Noticeboard   
Annotation -
The aim of the course is to familiarise students with the contemporary inclusive model in education and its practical application in teaching. The course focuses on various strategies for adapting instruction to ensure it is accessible and beneficial to all learners – such as fostering positive relationships in the classroom, forming diverse student groups, embedding inclusive values into school rules, and modifying the learning environment.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.05.2025)
Descriptors -
Type of Activity Hours
Direct Instruction
– Lectures 12 hours
– Seminars / Practical Sessions 24 hours
Independent Student Preparation
– Self-study of academic literature and work with study materials 30 hours
– Preparation and writing of a seminar paper 20 hours
– Completion of assignments and preparation for seminars 30 hours
Exam Preparation and Final Assessment 20 hours
Total Student Workload 136 hours
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.05.2025)
Course completion requirements - Czech
Vypracování seminární práce v oboru didaktika IP. 
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (10.02.2025)
Literature -
  • Bartoňová, M. (2017). Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
    Tato monografie se zaměřuje na výuku žáků s lehkým mentálním postižením v rámci inkluzivního vzdělávání.

  • Bartoňová, M., & Vítková, M. (2016). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: Masarykova univerzita.
    Publikace se zabývá inkluzivní didaktikou a metodami výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách.

  • Bartoňová, M., & Vítková, M. (2020). Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Brno: Masarykova univerzita.
    Kniha poskytuje strategie a metody pro efektivní výuku v heterogenních třídách.

  • Bartoňová, M., Magerová, J., Pipeková, J., Řehulka, E., Viktorin, J., & Vítková, M. (2019). Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: Masarykova univerzita.
    Publikace se zaměřuje na roli školních speciálních pedagogů a psychologů v inkluzivním vzdělávání a jejich spolupráci s dalšími subjekty.

  • Bartoňová, M. (2014). Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: Masarykova univerzita.
    Kniha se věnuje přístupům k žákům s poruchami učení v inkluzivním školním prostředí.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.05.2025)
Syllabus - Czech

Obsah:
1. multidimenzionální didaktika – vymezení pojmu, dimenze
2. kooperace žáků a  flexibilní žákovské skupiny v inkluzivní třídě
3. profil Teacher Education for Inclusion
4. práce s pravidly v kontextu rozvoje inkluzivní kultury školy - kodex férové třídy
5. inkluzivní (univerzální) design škol a školních tříd
6. metody badatelské výuky a jejich využití v práci heterogenních tříd

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
Learning resources - Czech

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Didaktika inkluzivní pedagogiky

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2022)