The subject introduces students to the problems of symptomatic speech disorders. The course presents the most common types of disorders in terms of etiology, symptomatology and classification, the role of speech therapists in rehabilitation, in the therapeutic process, tasks of differential diagnostics, communication problems of people after an injury, in BTI. Students will learn the principles and procedures of differential diagnostics and intervention.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
Předmět studenty uvádí do problematiky symptomatických poruch řeči. Předmět prezentuje nejčastější typy poruch z hlediska etiologie, symptomatologie a klasifikace, roli logopeda v rehabilitaci, v terapeutickém procesu, úkoly diferenciální diagnostiky, komunikační problémy osob po úrazu, při BTI. Studenti se seznámí s principy a postupy diferenciální diagnostiky a intervence.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti diferenciální diagnostiky v logopedii.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.06.2018)
Course completion requirements - Czech
Vzhledem k epidemiologické situaci bude výuka předmětu až do odvolání vedena distančně, a to prostřednictvím MS Teams. Studenti budou mít možnost účastnit se výuky dle rozvrhu, případně shlédnout nahranou přednášku v dodatečném termínu. Podmínkou zakončení kurzu je zpracování písemné seminární práce. Student v ní popíše vybranou neziskovou organizaci ( tzv. pacientského typu), která podporuje osoby s neurologickým onemocněním (s Parkinsonovou nemocí, Huntingtonovou nemocí, Amyotrofickou laterální sklerózou, Roztroušenou sklerózou, Myastenií gravis, CMP, Tourettovým syndromem aj.) a kriticky zhodnotí její aktuální činnost a nabídku logopedické aj. péče pro její členy. V návaznosti vypracuje originální návrh na rozšíření a zkvalitnění poskytovaných služeb dané organizace, zejména na rozšíření služeb logopedických. Možnost 2 oprav.
Last update: Horynová Jana, PhDr. Ing., Ph.D. (12.10.2020)
Literature -
HÁJKOVÁ, V. et al. Speech as a diagnostic phenomenon. Praha: PedfUK, 2016. In print. KLENKOVÁ, J. Speech therapy. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2. KLENKOVÁ, J. Chapters from Speech Therapy II and III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. LECHTA, V. Symptomatic speech disorders in children. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4. ŠKODOVÁ E., JEDLIČKA, I. Clinical speech therapy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
HÁJKOVÁ, V. a kol. Řeč jako diagnostický fenomén. Praha: PedfUK, 2016. V tisku.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
ŠKODOVÁ E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
Syllabus - Czech
Přednášky obsahují prezentace kazuistik, případových řešení a intervencí s rozborem a skupinovou diskuzí.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (20.08.2020)