The subject introduces students to the problems of symptomatic speech disorders. The course presents the most common types of disorders in terms of etiology, symptomatology and classification, the role of speech therapists in rehabilitation, in the therapeutic process, tasks of differential diagnostics, communication problems of people after an injury, in BTI. Students will learn the principles and procedures of differential diagnostics and intervention.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
Předmět studenty uvádí do problematiky symptomatických poruch řeči. Předmět prezentuje nejčastější typy poruch z hlediska etiologie, symptomatologie a klasifikace, roli logopeda v rehabilitaci, v terapeutickém procesu, úkoly diferenciální diagnostiky, komunikační problémy osob po úrazu, při BTI. Studenti se seznámí s principy a postupy diferenciální diagnostiky a intervence.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti logopedické diferenciální diagnostiky.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (06.01.2020)
Literature -
HÁJKOVÁ, V. et al. Speech as a diagnostic phenomenon. Praha: PedfUK, 2016. In print. KLENKOVÁ, J. Speech therapy. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2. KLENKOVÁ, J. Chapters from Speech Therapy II and III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. LECHTA, V. Symptomatic speech disorders in children. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4. ŠKODOVÁ E., JEDLIČKA, I. Clinical speech therapy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
HÁJKOVÁ, V. a kol. Řeč jako diagnostický fenomén. Praha: PedfUK, 2016. V tisku.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
ŠKODOVÁ E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (19.06.2018)
Requirements to the exam - Czech
Podmínkou zakončení je úspěšné vykonání písemné zkoušky ( min 70 %) s možností 2 oprav.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.10.2019)
Syllabus - Czech
Kurz má tématické členění:
Symptomy NKS při těžké poruše motoriky ( mozková obrna, progresivní nervosvalové postižení)
NKS jako důsledek vrozených rozštěpových vad rtu, patra a čelisti
projevy poruchy kognitivního vývoje v řečovém projevu osob s mentálním postižením
symptomy NKS v souvislosti s PAS
Přednášky obsahují prezentace kazuistik, případových řešení a intervencí s rozborem a skupinovou diskuzí.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (06.01.2020)