The course consists of two parts. In the first part, the students plan and later realize their internships in a selected educational institution. They use the theoretical findings they learned about in their previous study. They make a portfolio that describes targets of their internship, introduces the institution and compares it to similar institutions abroad. In the second phase, both teachers and the students themselves give critical assessment of individual students based on the portfolio presentation and form recommendations for further educational work.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Předmět se skládá ze dvou fází. V první fázi studující plánují a následně realizují svou praxi ve vybraném výchovně vzdělávacím zařízení. Vycházejí přitom z teoretických poznatků získaných během předešlého studia. Zpracovávají portfolio obsahující cíle jejich praxe, popis instituce a její srovnání s podobnými institucemi v zahraničí a detailní rozbor jejich činnosti. V druhé fázi vyučující i samotní studující hodnotí činnost jednotlivých studujících na základě prezentací portfolií a formulují doporučení pro další pedagogické působení.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course -
The learner uses his/her existing knowledge and skills to implement his/her own teaching, during the observation part of the practice in school he/she records and analyses educational and educational situations, proposes alternative ways of solving practical situations, records everything in a portfolio which is reflected.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Cíl: Studující využije dosavadních poznatků a dovedností k realizaci vlastní výuky, v průběhu observační části praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací, vše zaznamenává do portfolia, které je reflektováno.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta
120
Odpovídající množství kreditů
4
Přidělené kredity
4
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
0
Praxe:
24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
30 minut
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
14 hodin
Příprava na zápočet
25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Studující k získání zápočtu odevzdává strukturovaně zpracovaný text dle pokynů vyučující (jeho součástí je i potvrzení školy o realizované praxi). S obsahem tohoto textu a jeho jednotlivými úkoly jsou studující seznámeni na úvodním semináři. Před zahájením praxe absolvují povinné proškolení studentů před praxemi. Další podrobnosti v Moodle.
Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech
ČAPEK, R. (2001). Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus.
NELEŠOVSKÁ, A., SVOBODOVÁ, J. (2000). Pedagogická praxe: praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého.
PODLAHOVÁ, L. (1998). Pedagogická praxe: (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc: Univerzita Palackého.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Syllabus -
Preparation for internship - choice of institution, setting goals and internship schedule
Conducting Internship - length of internship at the chosen institution: min. 20 hours, making portfolios
Analysis of internship - presentation of students' portfolios at seminars, analysis of students' educational performance, formulating recommendations for further educational work
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
1. Příprava na praxi – výběr instituce, stanovování cílů a časového plánu - příklady institucí: základní školy, střední školy (priorita je výuka předmětu pedagogika). Volnočasová zařízení, DDM, dětské domovy, diagnostické ústavy, instituce pro vzdělávání dospělých, pedagogicko-psychologické poradny, atd. v případě nemožnosti vyučovat daný předmět. 2. Konání praxe - rozsah praxe na vybrané instituci: min. 20 hodin, zpracovávání portfolií. 3. Rozbor praxe - prezentace aktivit studentů na závěrečné reflexi, rozbor pedagogické činnosti studentů, doporučení pro další pedagogickou praxi.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Learning outcomes -
Learner:
Explains the motivation for choosing a given school facility and characterizes its mission. Reflects on one of the lessons observed with the practice leader. Correctly articulates lesson objectives based on a classroom diagnosis. In accordance with the knowledge of the didactics of the field, describes the preparation for each lesson. Argues the correctness of the choice of teaching methods and organisational forms of teaching. Using a concrete example, he/she explains the solution to an educational problem or didactic situation he/she has encountered. In the final reflection, he/she is able to formulate questions and arguments in a discussion about the portfolio. Reflects on his/her own pedagogical experience in comparison with the teacher's feedback on practice.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Studující:
Vysvětlí motivaci k volbě daného školského zařízení a charakterizuje jeho poslání.
Reflektuje jednu z hospitovaných hodin u vedoucího praxe.
Na základě diagnostiky třídy správně formuluje cíle vyučovací hodiny.
V souladu s poznatky z oborové didaktiky popíše tvorbu příprav na jednotlivé vyučovací hodiny.
Argumentuje správnost volby vyučovacích metod a organizačních forem vyučování.
Na konkrétním příkladu vysvětlí řešení výchovného problému či didaktické situace, se kterými se setkal.
Na závěrečné reflexi dokáže v diskusi formulovat otázky a argumenty ke zpracovanému portfoliu.
Reflektuje vlastní pedagogickou zkušenost v porovnání se zpětnou vazbou vyučujícího na praxi.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)