SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practice of Education with Reflection II - OPNQ4P033A
Title: Souvislá praxe z pedagogiky II s reflexí
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNQ4P023A
Annotation -
The course consists of two parts. In the first part, the students plan and later realize their internships in a selected educational institution. They use the theoretical findings they learned about in their previous study. They make a portfolio that describes targets of their internship, introduces the institution and compares it to similar institutions abroad. In the second phase, both teachers and the students themselves give critical assessment of individual students based on the portfolio presentation and form recommendations for further educational work.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Aim of the course -

The learner uses his/her existing knowledge and skills to implement his/her own teaching, during the observation part of the practice in school he/she records and analyses educational and educational situations, proposes alternative ways of solving practical situations, records everything in a portfolio which is reflected.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 120
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 0
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 14 hodin
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.

 

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Studující k získání zápočtu odevzdává strukturovaně zpracovaný text dle pokynů vyučující (jeho součástí je i potvrzení školy o realizované praxi). S obsahem tohoto textu a jeho jednotlivými úkoly jsou studující seznámeni na úvodním semináři. Před zahájením praxe absolvují povinné proškolení studentů před praxemi. Další podrobnosti v Moodle.

Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

ČAPEK, R. (2001).  Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus.

NELEŠOVSKÁ, A., SVOBODOVÁ, J. (2000).  Pedagogická praxe: praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého.

PODLAHOVÁ, L. (1998).  Pedagogická praxe: (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc: Univerzita Palackého.

Rámcový vzdělávací program: www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=1

Nový školský zákon (1.1.2005): http://www.msmt.cz/vzdelavani/novy-skolsky-zakon
Zákon o pedagogických pracovnících: http://www.msmt.cz/dokumenty/zakon-o-pedagogickych-pracovnicich

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Syllabus -
    • Preparation for internship - choice of institution, setting goals and internship schedule
  • Conducting Internship - length of internship at the chosen institution: min. 20 hours, making portfolios
  •  Analysis of internship - presentation of students' portfolios at seminars, analysis of students' educational performance, formulating recommendations for further educational work
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7998

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Learning outcomes -

Learner:

Explains the motivation for choosing a given school facility and characterizes its mission.
Reflects on one of the lessons observed with the practice leader.
Correctly articulates lesson objectives based on a classroom diagnosis.
In accordance with the knowledge of the didactics of the field, describes the preparation for each lesson.
Argues the correctness of the choice of teaching methods and organisational forms of teaching.
Using a concrete example, he/she explains the solution to an educational problem or didactic situation he/she has encountered.
In the final reflection, he/she is able to formulate questions and arguments in a discussion about the portfolio.
Reflects on his/her own pedagogical experience in comparison with the teacher's feedback on practice.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html