|
|
|
||
The course contributes to the development of didactic thinking and didactic skills. It focuses on the didactic analysis of selected topics of pedagogical subjects and on planning, model implementation and reflection on teaching. It leads students to systematic documentation and evaluation of their pedagogical experience in the didactic portfolio.
Last update: Králová Kateřina, PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Students develop their skills to plan, implement and evaluate teaching. They will demonstrate these skills through their didactic portfolio and professional argumentation. Last update: Králová Kateřina, PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin. Last update: Králová Kateřina, PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál. Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium. Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart. Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada. Last update: Králová Kateřina, PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
1. The role of motivation in teaching pedagogical subjects, activation of pupils' learning. 2. Teaching models, transmissive and constructivist teaching of pedagogical topics. 3. Forms and methods of the teaching pedagogy, effective teaching strategies. 4. Cognitive and affective goals in teaching pedagogical subjects. Assessment of pupils' learning outcomes, feedback and formative assessment. 5. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic from the area of introduction to pedagogy. Model teaching and its reflection. 6. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of leisure time pedagogy. Model teaching and its reflection. 7. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of preschool pedagogy. Model teaching and its reflection. 8. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of special pedagogy. Model teaching and its reflection. 9. Lesson planning, didactic analysis of the curriculum of a selected topic in the field of history of pedagogy. Model teaching and its reflection. 10. Reflection and evaluation of lesson preparations, systematic organization and evaluation of materials in the didactic portfolio. Last update: Králová Kateřina, PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7984 Heslo pro hosty: akredkpg19 https://pedfuk.padlet.org/zicha/didaktika-pedagogiky-ii-acbwmgrnl4ab6ig9 Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.03.2024)
|