Practice of Education with Reflection - School Observation - OPNQ4P013A
Title: Oborová praxe z pedagogiky - náslechová s reflexí
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Co-requisite : OPNQ4P012A
Is pre-requisite for: OPNQ4P023A
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The subject is one-semester and is the gateway for subsequent completion of the subject of continuous experience in the field of pedagogy. It offers students the opportunity to navigate the wide range of activities carried out in primary or secondary school by a teacher of the subject of pedagogy. It will make it possible to take hearings at the chosen school not only in the teaching of pedagogical subjects, but also other social science subjects, or to further participate e.g. in project days of school, etc.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Aim of the course -

In the course of the internship at the school, the learners will become familiar with a wide range of activities carried out by a teacher of the subject of pedagogy or other related social sciences in an elementary or secondary school. They complete, record and reflect on interviews in the teaching of these subjects, linking their practical experience with the already acquired theoretical knowledge.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta 60
Odpovídající množství kreditů 2
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky:
Cvičení: 2
Praxe: 10
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 13 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce
Příprava na zápočet 10 hodin
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Studující k získání zápočtu odevzdává strukturovaně zpracovaný text dle pokynů vyučující (jeho součástí je i potvrzení školy o realizované praxi). S obsahem tohoto textu a jeho jednotlivými úkoly jsou studující seznámeni na úvodním semináři. Před zahájením praxe absolvuje povinné proškolení studentů před praxemi.

Studující má na získání zápočtu celkem 3 pokusy, 1 řádný a 2 opravné.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Literature - Czech

ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001.

NELEŠOVSKÁ, A., Svobodová, J. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000.

Pedagogická praxe : metodické pokyny. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000.

PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Syllabus -

1. preparation for hearing practice, legislative framework

2. hospitation ethics, the principle of visits in teaching, GDPR

3. implementation of the practice of hearing

4. reflecting on the practice at a joint seminar at the end of the semester

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17041

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (14.10.2024)
Learning outcomes -

Learner:

Describes the course of the listening sessions.
Analyzes the individual lessons and compares at least two of them according to established criteria.
On the basis of the acquired professional knowledge, discusses the suitability of the objectives, teaching methods and organisational forms used.
Identifies the difficulties encountered during the listening practice.
Compares his/her observations with other learners in the group.
Formulates questions and arguments in conversation over the observation sheets and the prepared portfolio.
At the final reflection, he/she gives examples of micro-outcomes (classroom assistance, paired teaching,...) and makes an evaluation of them.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)