|
|
|
||
Psychological foundations of the music education process. Basic music psychological categories. Psychology of musical abilities and skills. Music diagnostics (tests, scaling). Musical development of a child and its regularities.
Students create their own collective checks of the musicality of students of different ages, create scales to assess the state of musical abilities and skills. They will get acquainted with the methodology of developing individual musical abilities and skills - emphasis will be placed on the development of musical hearing, musical imagination and memory, rhythmic, tonal and harmonic feeling. Pupil differentiation, work with musically lagging and gifted pupils.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
The aim of the course is to orient students in the basic psychological laws of the music pedagogical process and to enable them to diagnose and develop the child's musicality. Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
5 credits, i.e. approx. 150 hours of student work Attendance at classes: lectures 12 hours, seminars 12 hours Expected preparation time for 1 hour of lecture: 30 minutes Expected preparation time for 1 exercise: 60 minutes Self-study of literature (per semester): 35 hours Work with study materials (per semester): 25 hours Fulfillment of continuous tasks (per semester): 25 hours Preparation for credit: 23 hours
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (17.09.2023)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: Aktivní zapojení v seminární části výuky 80% aktivní účast na cvičeních (včetně lektorských výstupů) - Test z poznatků představených na přednáškách (propojení hudební psychologie a didaktiky hudební výchovy) - Vypracování didaktických partitur dle zadání - Písemná příprava modelového didaktického činnostního výstupu ve skupině (a realizace jeho části v semináři) - Účast na HV workshopu a jeho písemná reflexe dle zadaných kritérií Každý z dílčích požadavků k zápočtu má možnost jedné opravy. Last update: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Resources: Mandatory resources: SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha : Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2060-2. ISBN HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha : Scientia 1997. ISBN 80-7183-087-9. HOLUBEC, J., PRCHAL, J., REITTEROVÁ, V. Nebojme se klasiky. Praha : Editio Bärenreiter Praha 2007. Recommended resources: BIEGHOLDT, G. Aktives Musikhören. Praxisbuch zur Rezeptionsdidatik im Musikunterricht. Innsbruck : Helblings Verlag Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (12.09.2021)
|
|
||
1. Psychological foundations of music education didactics. Music psychology as a science. Musical activities. Basic music psychological categories (musical aptitudes, abilities, skills, habits, musicality, talent, genius, musical prodigies). Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Předmět je vyučován s oporou o kurz v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15166 Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (12.10.2023)
|
|
||
Student: - vysvětlí základní psychologické kategorie a jejich roli v hudebně výchovném procesu - vyjmenuje hudební schopnosti a dovednosti na základě klasifikace F. Sedláka a uvede příklady jejich rozvoje v hudební výchově - popíše zásady rytmického výcviku ve škole, zapojení vokálních a instrumentálních aktivit - uvede praktické příklady rozvoje hudební tvořivosti žáků v oblasti vokální, instrumentální a pohybové - navrhne aktivity k rozvoji dílčích hudebních schopností a dovedností Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
|