SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Music Education II - OPNH4H022A
Title: Didaktika hudební výchovy II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
Mgr. Bc. Jan Kyjovský
PhDr. Vít Novotný, Ph.D.
Pre-requisite : OPNH4H012A
Is pre-requisite for: OPNH4H033A, OPNH4H032A
Annotation -
A comprehensive view of the current concept of HV, the essence and connection of musical activities. Education for creativity in the field of music and music pedagogy. The concept of the role of the pupil and the teacher in mutual communication and in communication with a work of art. Organizational forms of music teaching, lesson, its structure and types. Efforts to modernize the HV process (visualization, use of modern technology, notation programs, project teaching, integrative conception of music education and polyester education, the position and role of non-artificial music in school practice, etc.). Practical acquisition of basic methodological series of development of musical skills (rhythmic, singing, intonation, instrumental, musical and movement, etc.). The choice of a song in terms of demands on the state of students' musical skills, methods of practicing monophonic and polyphony, aesthetic educational work with the song. Historical-genetic, structural, semantic and axiological analysis of a musical work and its didactic interpretation. Designing the construction of the lesson - elaboration of student preparations and their implementation during the outputs in the seminar with regard to the complexity and interconnectedness of musical activities and the creative approach to teaching.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
Aim of the course -
The aim of the course is to present a comprehensive view of the current concept of HV, the nature and interconnection of musical activities. Students will learn the basic methodological series of the development of musical activities and get acquainted with the design of lessons of various types and the application of various organizational forms.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
Descriptors - Czech

Přímá výuka: přednášky 12 hod., cvičení 12 hod.

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut

Samostudium literatury (za semestr): 45 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin

Příprava na zápočet: 23 hodin

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15167

Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
Course completion requirements - Czech
  • Zpracované přípravy na výuku dle zadání

    1.      příprava na výuku – hodina zaměřená na poslechové činnosti na 2. stupni ZŠ

    2.      příprava na výuku – hodina zaměřená na práci s písní na 2. stupni ZŠ

  • 80% aktivní účast na cvičeních
  • Zápočtový test týkající se poznatků z oblasti moderních technologií
  • Kvíz k tématu nonartificiální hudby v hv
  • Zápočtová práce – Analýza učebnic pro 2. stupeň ZŠ dle zadaných kritérií
  • Materiál k písním vázaným na určené období dějin hudby - konkrétní zadání v hodině
Last update: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Literature - Czech

Základní studijní literatura:

ADAMS, Ricci. MusicTheory.net [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: https://www.musictheory.net/exercises

BEYERLE, Gregor. Studio One: Getting Started [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: https://www.presonus.com/products/Studio-One/getting-started

Get Started Fast with Avid Sibelius. Avid Blogs [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: http://www.avidblogs.com/get-started-fast-with-sibelius/

GIOIA, Kenny. REAPER 5 Explained [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: http://www.kennymania.com/reaper-videos/

GOULD, Elaine. Behind bars: the definitive guide to music notation. London: Faber Music, 2011. ISBN 978-057-1514-564.

HESS, George. MuseScore in Minutes [online]. [cit. 2021-01-30]. Dostupné z: https://musescore.org/cs/tutorials

VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2.

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na lI. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.

VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.

Doporučená literatura:

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1.

JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.

Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.

Osnovy Hv běžných škol a škol s rozšířenou Hv, ostatní alternativní učebnice Hv, metodické příručky, RVP.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Notová příloha. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 385 stran. ISBN 978-80-7290-793-9.

Payne, D. Essential Skills for Promoting a Lifelong Love of Music and Music Making. Available on: https://www.mtna.org/MTNA/Learn/Essential_Skills_Series/Essential_Skills.aspx.

The Online Teacher Resource.  Basic Music Skills You Need to Learn in School. Available on: https://www.teach-nology.com/subjects/music/teachers/.

Baclija Susic, B., Zupanic Benic, M. Different Teaching Methods in Music Education and Achievement Motivation. Available on:  https://bib.irb.hr/datoteka/907475.ICERi_panjolska_Blaenka_Marijana_Music_education.pdf

Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
Syllabus -

1. Aim and content of music education, conception of music education, position of music education in the system of education, curricular documents and textbooks of HV, schools with extended teaching of music education, didactic principles in teaching HV, methods and forms of teaching.

2. Introduction to notation programs and music technologies suitable for high school at the 2nd level of elementary school.

3. The concept of the role of teacher and student in mutual communication with the work of art, listening methodology, design of the lesson, types of listening lessons, didactic interpretation of the musical work.

4. Aspects of the application of non-artificial music in HV, musical activities associated with non-artificial music, practical acquisition of a methodical series of rhythmic skills development.

5. Methodology of development of singing and intonation skills. Aesthetic-educational work with songs, choice of song, methodical procedure of practicing monophonic, two-voiced and polyphonic.

6. Music technology as a means of developing musical skills and acquiring and practicing musical knowledge in music education.

7. Modernization of music education process (visualization, project teaching, integrative concept of HV, polyesthetic education. Didactic aids in HV, motivation for active activity concept of HV, practical acquisition of methodical series of development of tool skills.

8. Methodology of development of creative expressions of pupils, education for creativity.

Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
Learning outcomes - Czech
  • Student analyzuje kurikulární dokumenty a učebnice hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ a porovná jejich přístupy.
  • Student navrhne strukturu vyučovací hodiny HV s důrazem na propojení hudebních činností a modernizační trendy ve výuce.
  • Student aplikuje didaktické zásady při plánování a realizaci hodin hudební výchovy.
  • Student použije notační programy a hudební technologie pro přípravu výukových materiálů a rozvoj hudebních dovedností žáků.
  • Student vysvětlí metodiku poslechové výchovy a vytvoří plán poslechové hodiny s didaktickou interpretací hudebního díla.
  • Student prakticky demonstruje metodické postupy pro rozvoj pěveckých, rytmických a intonačních dovedností žáků.
  • Student reflektuje využití nonartificiální hudby v HV a navrhne konkrétní hudební činnosti s jejím využitím.
  • Student sestaví metodický postup pro nácvik jednohlasu, dvojhlasu a vícehlasu s ohledem na vokální možnosti žáků.
  • Student vytvoří výukový projekt s integrativním pojetím HV a polyestetickým přístupem.
  • Student zhodnotí vlastní výukové výstupy v semináři a formuluje doporučení pro svůj další pedagogický rozvoj.
Last update: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html