SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of literature - OPNC4L022A
Title: Didaktika literatury
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 60 / 60 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Pre-requisite : OPNC4C012A
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Annotation -
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (29.01.2024)
This course is a continuation of the Integrated Didactics of Czech Language and Literature and deals with the issue of literary education in secondary school. The course also builds on previously acquired literary knowledge and skills, which represent the content of literary education itself. The focus of the course lies in the didactic mediation of the content, primarily through development of student's interpretation skills. We will deal with selected works of the Czech and world canon, the school canon of literary works, the teaching of poetry, literary history, genres and artistic movements. Other methods of literary education will also be presented as well as assessment issues.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (07.02.2022)

Časové zatížení studenta:

Přímá výuka: 36 h (12 h. přednáška +24 h. seminář)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 60 min.

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení: 60 min.

Samostudium literatury (za semestr): 12 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 14 hodina

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zkoušku a zkouška: 25 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (30.01.2024)

Doporučená literatura

* Boudová, S., Janotová, U., Basl, J., Andrys, O., Zatloukal, T., & Pražáková, D. (2021). Čtenářství ve 21. století: sekundární analýza PISA 2018. Praha: Česká školní inspekce.

* Brčáková, V. (2019). Uplatnění konstruktivismu při práci s uměleckým textem. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (49–67). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

* Česká školní inspekce (2019a). Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. Česká školní inspekce: Praha.

* Česká školní inspekce (2019b). Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018 [online]. Česká školní inspekce: Praha. Tematická zpráva.

* Čihák, J., & Ibrahim, R. (2009–2010). Nebaví nás číst … obsahy …. Český jazyk a literatura, 60(5), 233–237.

* Dvořák, K. (2000/2001). Jazyková stránka literárního textu jako součást interpretace. Český jazyk a literatura, 51(5-6), 123–131.

* Fibiger, M., & Hádková, M. (2011). Nové úkoly didaktiky mateřského jazyka a literatury (se zaměřením na gymnázia). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.

* Fišer, Z. a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.

* Franta, D. (2019). Modelování integrované výuky předmětu český jazyk a literatura. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (112–129). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

* Hník, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum.

* Hník, O. (2015). Didaktiky literatury: Od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (41–65). Brno: Masarykova univerzita.

* Hník, O. (2015/2016). Školní literární kánon. Český jazyk a literatura, 66(5), 234–241.

* Hník, O. (2016/2017). K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura, 67(2), 83–87.

* Hník, O., & Jindráček, V. (2020/2021). Literární výchova v české škole po 130 letech polemických diskusí. Český jazyk a literatura, 71(1), 1–9.

* Hoffmann, B. (2012/2013). O interpretaci literárního uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 63(1), 12–19.

* Holý, J. (2011/2012). Lesk a bída příruček k české literatuře. Český jazyk a literatura, 62(4), 164–172.

* Hrdina, M. (2019/2020). K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. Český jazyk a literatura, 70(3), 112–115.

* Chaloupka, O. (2012/2013). Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura, 63(2), 57–61.

* Chaloupka, O. (2013/2014). Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí. Český jazyk a literatura, 64(3), 135–141.

* Chejnová, P. (2014). Povinná školní četba. In Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání (41–48). Praha: Karolinum.

* Janoušek, P. (2012). Černá kočka, aneb, Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie. Praha: Academia.

* Jindráček, V. (2018). Literární výchova v období kurikulární reformy: rekapitulace vzdělávacích koncepcí, kvalita výuky a její výzkum. Paidagogos, 1-2, 42–80.

* Jindráček, V. et al. (2011). Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.

* Jindráček, V., Škoda, J., & Doulík, P. (2015). Prvky konstruktivismu v oborové didaktice literární výchovy – obsahová analýza. e-Pedagogium, 15(1), 72-89. Dostupné z: doi:10.5507/epd.2015.007

* Klumparová, Š. (2013). Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál. In J. Slavík et al. Tvorba jako způsob poznávání  (321344.). Praha: Karolinum.

* Klumparová, Š. (2014). Didaktický potenciál textu a jeho využití při plánování výuky hodin literatury. Jazyk - literatura - komuikace, (2). Online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-2-2014

* Klumparová, Š., & Poláková, I. Magie vypravěče. (2017). In Slavík, J. et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (95–118). Brno: Masarykova univerzita.

* Kolár et. al. (2010). Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis.

* Komárek, K. (2016/2017). Jaroslav Durych v čítankách a učebnicích. Český jazyk a literatura, 67(3), 122–127.

* Komberec, F. (2018). Co už tu zbývá z Karla Čapka?: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm.

* Kostečka, J. (2011/2012). Interpretace a misinterpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 62(5), 232–236.

* Koubek, P. (2019). Podkladová studie: Literární výchova a literární komunikace. NÚV: Praha. Dostupné z: https://www.npi.cz/images/podkladov%C3%A1_studie/literarni_vychova.pdf

* Lederbuchová, L. (2002/2003). Literatura, učivo a didaktická interpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 53(2), 68–75.

* Lederbuchová, L. (2013/2014). Právo na originalitu, na omyl, na kultivovanost: Ještě k interpretaci uměleckého textu ve škole. Český jazyk a literatura, 64(4), 191–195.

* Lederbuchová, L. (2015/2016). O poznávání uměleckého jazyka. Český jazyk a literatura, 66(4), 169–175.

* Mašát, M. (2019/2020). Výuka literární výchovy v kontextu současné oborové didaktiky literatury. Český jazyk a literatura, 70(4), 162–168.

* Moldanová, D. (2005/2006). Víme, proč učit literaturu? Český jazyk a literatura, 56(2), 53–55.

* Moldanová, D. (2011) Nesoustavné úvahy o výuce (české) literatury. Pedagogická orientace, 21(2), 240243.

* Mrázová, M. (2014/2015). Shakespeare na střední škole. Český jazyk a literatura, 65(1), 29–34.

* Newton, K. M. (2008). Jak interpretovat text: kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace. Olomouc: Periplum.

* Nezkusil, V. (2003/2004). Proč vlastně na gymnáziu učíme literaturu. Český jazyk a literatura, 54(3), 105–111.

* Nezkusil, V. (2004). Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

* Nezkusil, V. (2000/2001). Ještě k interpretaci uměleckých textů. Český jazyk a literatura, 58(2), 70–72.

* Pánková, V. (2021/2022). Český psychologický román v učitelově přípravě na výuku. Český jazyk a literatura, 72(4), 167–174.

* Peterka, J. (2018). Svědectví studentů o literatuře na středních školách. Český jazyk a literatura, 68(5), 215–222.

* Radváková, V. (2012). Interpretace textu na gymnáziu (Disertační práce). Plzeň: ZČU.

* Radváková, V. (2015). Práce s textem na střední škole. Orbis Scholae, 9(3), 87–109.

* Řeřichová,V. et al. (2016). Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci základního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.

* Schacherl, M. (2009). Povinné čtenářství na středních školách v Jihočeském kraji. Český jazyk a literatura, 59(4), 170–174.

* Slavík, J. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.

* Šafránková, K. a kol. (2017). Dílna čtení: principy a zkušenosti z programu RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, z.s.

* Šalamounová, Z. (2017). Když je práce s uměleckým textem v literární výchově víc než jen povídání. In Slavík, J. et al. (79–94). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.

* Šebesta, K., & Hedin, T. (2019). Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 70(1), 20–25.

* Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2016). Dialogické vyučování jako realizace produktivní kultury vyučování a učení v literární výchově: jak iniciovat a udržet změnu. Orbis scholae, 10(2), 47−69.

* Špaček, O. (2020). Kulturní kapitál a maturitní zkouška: analýza školních seznamů literárních děl. Orbis scholae, 14 (3), 55−71.

* Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435–471.

* Tomášek, M. (2019/2020). Devatero učebnicových cest k impresionismu a polský přídavek jako inspirace. Český jazyk a literatura, 70(4), 184–192.

* Vala, J. (2010). Poezie z pohledu adolescentních čtenářů. (K výsledkům jednoho výzkumu). Česká literatura, 58(3), 345 – 368.

* Vala, J. (2013). Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

* Vala, J., & Fic, I. (2012/2013). Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. Český jazyk a literatura, 63(5), 209–215.

* Vala, J., & Sladová, J. (2013/2014). Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii. Český jazyk a literatura, 64(1), 26–33.

* Veselková, H., Vala, J., & Finsterlová, J. (2022). V říši poezie aneb Jak číst s žáky poezii. Praha: NPI ČR. Dostupné z WWW: https://www.projektsypo.cz/dokumenty/MP_-_V_risi_poezie_aneb_Jak_cist_s_zaky_poezii_final.pdf

* Vočková, P., & Vala, J. (2021–2022). Tvůrčí psaní jako součást literární výchovy na středních odborných školách. Český jazyk a literatura, 72(1), 25–31.

* Vojtíšek, O. (2019). Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl, 16 (31), s. 209–224.

* Vojtíšek, O. (2021/2022). Literární kánon z maturitní perspektivy. Český jazyk a literatura, 72 (5),  226–231.

* Vojtíšek O. (2022). Aplikace konceptu „interpretačních dovedností“ do středoškolské výuky literatury. Didaktické studie, 14(1),  92–108.

* Zítková, J. (2016). Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi a teorii – jednota jedinečného a obecného. In J. Vala & J. Kusá (Eds.). Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace (s. 7–21). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

* Zítková, J. (2017a). Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu. Jazyk - literatura - komunikace, 5(2), 43–5.

* Zítková, J. (2018b). Systém literárněvýchovných metod - zbytečné teoretizování nebo potřeba? Jazyk - literatura - komunikace, (1), 59–66. Online, dostupné z: 

* Zítková, J. (2020). Teorie výuky literatury v historické perspektivě. Brno: Masarykova univerzita.

* Zítková, J. (2022). Pojmy metoda a interpretace v terminologii didaktiky literární výchovy. Didaktické studie, 14(1), 49–66.

Česká knižnice - Pro školy: https://www.kniznice.cz/pro-skoly

Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od roku 2017/2018: https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf

Rámcově vzdělávací program pro gymnázia/ pro střední odborné vzdělávání: https://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/ramcove-vzdelavaci-programy

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (07.02.2024)

Přednášky

1) Kontext středoškolské výuky literatury

2) Interpretace

3) Narativ

4) Literární historie

Semináře

1) Kontext literárního vzdělávání na SŠ; vybrané metody práce s básnickým textem, interpretace poezie

2) Interpretační dovednosti

3) Interpretace prózy

4) Žánry a literární směry

5) Vybrané kanonické dílo české literatury ve výuce

6) Vybrané kanonické dílo světové literatury ve výuce

7) Vybrané naukové téma a možnosti jeho výuky

8) Tvorba a tvůrčí psaní ve výuce literatury

**

Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", * registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj * kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace.

0)   

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (30.01.2024)

Student průběžně plní dílčí seminární úkoly. Předmět je zakončený ústní zkouškou, během níž bude student představovat a obhajovat dvě výukové přípravy pro střední školu. Přípravy student přinese v jedné vytištěné kopii pro vyučujícího. Výběr a zadání knih proběhne v semináři.

-        1) Příprava k básnické sbírce (vybrané básni/básním); může se pochopitelně jednat i o básnickou skladbu nebo její část

  • Podle kritérií k přípravě; přesné znění případného výkladu, zadání pro studenty s předpokládaným řešením
  • 1-2 vyučovací hodiny
  • Představení didaktického potenciálu včetně  charakteristiky dané sbírky, kontext jejího vydání, místo v kontextu autorovy tvorby, zhodnocení literárněvědné recepce (studium alespoň dvou souvisejících sekundárních odborných textů)

-       2) Příprava založená na vybrané knize pro SŠ zaměřená na rozvoj interpretačních dovedností

  • podle kritérií k přípravě; přesné znění případného výkladu, zadání pro studenty s předpokládaným řešením
  • 1-2 vyučovací hodiny
  • Předpokládám důsledné promyšlení vzdělávacího obsahu, zhodnocení literárněvědné recepce (studium alespoň dvou souvisejících sekundárních odborných textů)
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (01.02.2022)

 

Pro studenty prezenčního studia i pro kombinované studium:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12572

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html