SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Gymnastics - OPMN0T334B
Title: Didaktika gymnastiky
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / 24 (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Jana Hájková
Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0T205B
Pre-requisite : OPMN0T139A
Is interchangeable with: OKMN0T257B
Annotation -
Methodology of gymnastics skills with focus on Elementary school. Age, health and performance specifics. Structure of gymnastics lessons, the selection of exercises in relation to the main part of the lesson. Didactic aspects of gymnastics - organizational forms, styles, methods, principles. Circuit Training. Support, help, protection and saving from injuries. Rhythmic and fitness types of gymnastics. Use hand apparatus and apparatus.
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (24.01.2022)
Aim of the course -

Students focus on the methodology and training of elements in sports gymnastics, develop their competences in rhythmic gymnastics and fitness types of gymnastics with an emphasis on younger school age.

Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Descriptors - Czech

Přímá výuka 24 hodin

Příprava na výstupy 20 hodin

Samostudium 10 hodin

Příprava na klasifikovaný zápočet 20 hodin

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (08.02.2022)
Course completion requirements - Czech

1.      75% docházky

2.      Písemné ověření, max. 3 možnosti

3.      Výstupy studentů

  

 Tematické okruhy ke klasifikovanému zápočtu z gymnastiky (teorie + metodika)

 

A. Teorie

1.      Problematika průpravné části hodiny.

2.      Stimulace pohybových schopností pomocí gymnastických prostředků u dětí mladšího školního věku.

3.      Základy gymnastiky v RVP: základní gymnastika (kompetence, očekávané výstupy, učivo – činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení).

4.      Základy gymnastiky v RVP: prvky sportovní gymnastiky (kompetence, očekávané výstupy, učivo – činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení).

5.      Základy gymnastiky v RVP: rytmická gymnastika s převažujícím estetickým účinkem (kompetence, očekávané výstupy, učivo – hudebně pohybová výchova, cvičení bez náčiní a náčiním, taneční výchova).

6.      Základy gymnastiky v RVP: kondiční formy gymnastiky (kompetence, očekávané výstupy, učivo – stimulace pohybových schopností se zvláštním důrazem na silové a vytrvalostní schopnosti).

7.      Motoricko funkční příprava v gymnastice.

8.      Využití hudby v různých druzích gymnastiky (hudebně pohybové vztahy, výběr hudby).

9.      Motorické učení v gymnastice, vyučovací metody a postupy.

10.  Didaktické aspekty gymnastiky – organizační formy, didaktické styly a zásady.

11.  Vybavení pro gymnastiku (využití náčiní a nářadí, parametry, technika cvičení, zařazení do hodin).

 

 B. Metodika - Popis vybraného prvku sportovní gymnastiky (technika, metodika, záchrana a dopomoc, průpravná cvičení)

  1. motoricko funkční příprava v gymnastice (zpevňovací, podporová, balanční, koordinační, odrazová a doskoková, rozvoj orientace atd.)
  2. akrobacie - kotouly, stoj na lopatkách, stoj na rukou, přemet stranou
  3. přeskok - skrčka a roznožka
  4. hrazda - svis vznesmo, svis střemhlav, přešvihy, sešin, výmyk
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (31.05.2022)
Literature - Czech

Povinná literatura

DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3308-4  

 KRIŠTOFIČ, J. (2004) Gymnastická průprava sportovce. Praha: Grada Publishing.

 HÁJKOVÁ, J. (2008) Kapitoly z gymnastiky na 1. st. Praha: Karolinum.

HÁJKOVÁ, J. Motoricko-funkční příprava v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-7603-188-3. 1. vydání, 100 s.

HÁJKOVÁ, J., PANSKÁ, Š. Základy gymnastiky. E-learning. ISBN 978-80-7603-308-5 https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-gymnastiky-ivm-i

 VRCHOVECKÁ, P. (2020) Základy gymnastické přípravy dětí. Praha: Grada.

 Doporučená literatura

CHRUDIMSKÝ, J. (2006) Akrobacie. Praha: ČASPV.

 KRIŠTOFIČ, J. (2003) Gymnastika. Praha: Karolinum.

 KRIŠTOFIČ, J. (2014) Gymnastické posilování. Praha: UK FTVS.

 ZÍTKO, M. (2001) Všeobecná gymnastika. Praha: ČASPV.

https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps09/tanec/web/pages/uvod_spolecenskyTanec.html

http://www.gymfed.cz/

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:qd599XRzyIAJ:home.pf.jcu.cz/~base/data/gymn_B_plain_fin.docx+&cd=4&hl=cs&ct=clnk&gl=cz

https://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/gymnastika/uvod.php

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:K3HnAP-2eXQJ:https://www.ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf+&cd=2&hl=cs&ct=clnk&gl=cz

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zLSgsIbYUEIJ:iks.upol.cz/wp-content/uploads/2014/02/Hyklova_Rytmicka_gymnastika.pdf+&cd=34&hl=cs&ct=clnk&gl=cz

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (15.12.2022)
Syllabus - Czech

  

  1. teorie průpravných cvičení
  2. gymnastické hry
  3. průpravná cvičení bez náčiní, s náčiním, s nářadím a na nářadí
  4. problematika posilování u dětí, kruhový trénink
  5. motoricko funkční příprava
  6. sportovní gymnastika (akrobacie, přeskok, hrazda, švédská bedna, lavičky, kladinky, kladiny, trampolínky, kruhy atd.)
  7. metodické řady prvků sportovní gymnastiky, výběr prvků
  8. kondiční a estetické formy rytmické gymnastiky
  9. didaktické, věkové a výkonnostní aspekty gymnastiky
  10. bezpečnost při cvičení

Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při podávání záchrany a dopomoci.

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (14.03.2023)
Learning resources - Czech

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-gymnastiky-ivm-i

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15259

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15261

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15262

Last update: Hájková Jana, PaedDr. (11.09.2024)
Learning outcomes -

Students design, implement and reflect on their own movement programs focused on various areas of gymnastics. Students can theoretically and practically formulate errors in the execution of gymnastic elements and propose measures to eliminate them. They are able to orient themselves in professional terminology, apply theoretical knowledge in practice (according to the requirements for the end of the course).

Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html