SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Human Being and Society with teaching methodology - OPMN0O161A
Title: Člověk a společnost s didaktikou I
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Capacity: 84 / 87 (85)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
PhDr. Salim Murad, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Mgr. Zuzana Terry, Ph.D.
Interchangeability : OKMN0O161A
Is pre-requisite for: OPMN0O167A
Is interchangeable with: OKMN0O161A
Annotation -
The lecture is focused on summarizing the findings of social sciences, which are a prerequisite for the didactic analysis of topics in the educational field of human being and his world. In seminars on selected social science topics, students learn about examples of different work methods and evaluate their goals.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (26.09.2022)
Aim of the course - Czech

Předmět Člověk a společnost pomáhá studentům učitelství reflektovat aktuální problémy společnosti, analyzovat je v kontextu disciplin společenských věd a na základě kritické práce s kurikulem vybírat témata vhodná pro výuku na 1. stupni. Pro práci s těmito tématy se studenti učí dílčím krokům didaktické transformace učiva a plánování výuky.   

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
Descriptors - Czech

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

             

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Zápočet udělen za aktivní účast na seminářích ( 2 povolené absence) a zpracování průběžných úkolů. 

Průběžné úkoly odevzdávané na seminářích: 

  • téma 2 pojetí tématu v historických a současných učebnicích
  • téma 4 generace a vzpomínky, práce s životopisem
  • téma 8 nebo 9 rodina a gender nebo politická participace

Průběžné úkoly odevzdávané do Moodle:

  • téma 3 porovnání společenskovědního učiva v kurikulech různých států
  • téma 5 návrh badatelské výuky k vybranému historickému tématu

Podrobné informace k plnění předmětu a zadání úkolů dostupné na Moodle opoře

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Literature - Czech

DVOŘÁKOVÁ,M.; DVOŘÁK,D.: Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005.

Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. 

HAVLŮJOVÁ, Hana a NAJBERT, Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. 

DVOŘÁKOVÁ M. Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika, Vol 71 No 2 (2021). https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1850

DVOŘÁKOVÁ, M; STARÁ, J: Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus 2010.

VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Syllabus - Czech

Semináře

1. Úvod do společenskovědního vzdělávání primární školy, vlastní zkušenost se společenskovědními tématy 

2. Porovnání pojetí zadaného tématu ve starších i současných učebnicích; požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět 

3. Porovnání pojetí společenskovědního učiva v různých vzdělávacích systémech, práce s kurikulem 

4. Orientace v čase, časová osa, generace a vzpomínky, práce s životopisem 

5. Historická gramotnost a badatelská výuka historických témat 

6. Vlastivěda a vlastenectví     

7. Svátky a slavení v soudobé třídě 

8. Občanská a politická participace v učivu ČJS 

9. Rodina a gender ve výuce společenských věd 

10. Rodina a gender v učebnicích a populární kultuře 

11. Prezentace návrhů badatelské výuky historických témat 

Přednášky

1. Cíle a problémy "vlastivědy" analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii 

2. Pojetí historického učiva ve vlastivědě a vzdělávací oblasti ČJS 

3. Vlastenectví a nacionalismus 

4. Kulturní různorodost ve třídě  

5. Aktuální otázky politického vzdělávání 

6. Aktuální otázky společenských věd: rodina, gender 

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Learning resources - Czech

Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=18174

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.09.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

představí vývoj cílů společenskovědního vzdělávání na 1. stupni v průběhu 20. století a určí problémy, které koncepce společenskovědního vzdělávání řeší 

identifikují výzvy, které před společneskovědním vzděláváním stále stojí

na příkladu zpracování témat v učebnicích ilustrují a kriticky hodnotí různé přístupy společenskovědního vzdělávání, jak z hlediska obsahů, tak z hlediska metod

porovnává aktuální výzvy s příklady ze zahraničních kurikulárních dokumentů 

reflektuje aktuální problémy spojené s výukou tématu rodina, identifikuje pohled na problematiku z hlediska disciplin a paradigmat společenských věd, v návaznosti na to stanoví cíle a postupy dílčích výukových jendotek 

reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti 

identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech

představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou

vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů 

vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně

k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky

představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících. 

     

   

 

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html