|
|
|
||
|
The lecture is focused on summarizing the findings of social sciences, which are a prerequisite for the didactic analysis of topics in the educational field of human being and his world.
In seminars on selected social science topics, students learn about examples of different work methods and evaluate their goals.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (26.09.2022)
|
|
||
|
Předmět Člověk a společnost pomáhá studentům učitelství reflektovat aktuální problémy společnosti, analyzovat je v kontextu disciplin společenských věd a na základě kritické práce s kurikulem vybírat témata vhodná pro výuku na 1. stupni. Pro práci s těmito tématy se studenti učí dílčím krokům didaktické transformace učiva a plánování výuky. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||||||||||
|
Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle Příprava na výuku
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Zápočet udělen za aktivní účast na seminářích ( 2 povolené absence) a zpracování průběžných úkolů. Průběžné úkoly odevzdávané na seminářích:
Průběžné úkoly odevzdávané do Moodle:
Podrobné informace k plnění předmětu a zadání úkolů dostupné na Moodle opoře Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
DVOŘÁKOVÁ,M.; DVOŘÁK,D.: Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. HAVLŮJOVÁ, Hana a NAJBERT, Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. DVOŘÁKOVÁ M. Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika, Vol 71 No 2 (2021). https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1850 DVOŘÁKOVÁ, M; STARÁ, J: Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus 2010. VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Semináře 1. Úvod do společenskovědního vzdělávání primární školy, vlastní zkušenost se společenskovědními tématy 2. Porovnání pojetí zadaného tématu ve starších i současných učebnicích; požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět 3. Porovnání pojetí společenskovědního učiva v různých vzdělávacích systémech, práce s kurikulem 4. Orientace v čase, časová osa, generace a vzpomínky, práce s životopisem 5. Historická gramotnost a badatelská výuka historických témat 6. Vlastivěda a vlastenectví 7. Svátky a slavení v soudobé třídě 8. Občanská a politická participace v učivu ČJS 9. Rodina a gender ve výuce společenských věd 10. Rodina a gender v učebnicích a populární kultuře 11. Prezentace návrhů badatelské výuky historických témat Přednášky 1. Cíle a problémy "vlastivědy" analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii 2. Pojetí historického učiva ve vlastivědě a vzdělávací oblasti ČJS 3. Vlastenectví a nacionalismus 4. Kulturní různorodost ve třídě 5. Aktuální otázky politického vzdělávání 6. Aktuální otázky společenských věd: rodina, gender Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=18174 Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Studující: představí vývoj cílů společenskovědního vzdělávání na 1. stupni v průběhu 20. století a určí problémy, které koncepce společenskovědního vzdělávání řeší identifikují výzvy, které před společneskovědním vzděláváním stále stojí na příkladu zpracování témat v učebnicích ilustrují a kriticky hodnotí různé přístupy společenskovědního vzdělávání, jak z hlediska obsahů, tak z hlediska metod porovnává aktuální výzvy s příklady ze zahraničních kurikulárních dokumentů reflektuje aktuální problémy spojené s výukou tématu rodina, identifikuje pohled na problematiku z hlediska disciplin a paradigmat společenských věd, v návaznosti na to stanoví cíle a postupy dílčích výukových jendotek reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
|
