|
|
|
||
The course develops basic intonation and conducting skills of students. It forms the basics of students' speaking and singing techniques and develops their basic intonation and conducting skills. All components of the course are integrated with study material, which consists primarily of Czech, Moravian and Slovak folk songs.
Last update: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Formovat základy mluvní a pěvecké techniky studentů, rozvíjet jejich základní intonační a dirigentské dovednosti. Všechny složky předmětu jsou integrovány studijním materiálem, kterým jsou především české, moravské a slovenské lidové písně. Last update: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
2 kredity /60 hod.: 24 hod. semináře, 24 hod. příprava na semináře, 12 hod. příprava na zápočet Last update: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Požadavky k zápočtu:
1. Praktické předvedení nacvičených písní - 5 lidových písní - zpěv, taktování 2. Zpěv vybraných intonačních cvičení. Last update: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0. Doporučená literatura: KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická – I. díl. Praha: SPN, 1989. 125 s. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. KOLÁŘ, J., VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur I. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 100 s. ISBN 80-7066-846-6. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 79 s. ISBN 80-7290-155-9. Tichá, A.; Šimanovský, Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4. Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1. KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89. SOUKUP, J., Hlas – zpěv – pěvecké umění. Praha, 1972. 130 stran. SEEMAN, M., O lidském hlasu. Praha, 1953. 51 stran. Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače). STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981. FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1969. BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. Praha: Panton, 1982. LÝSEK, F. Dětský sborový zpěv. Praha: SPN, 1958. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. Praha: SPN, 1976. Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl. DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X. DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1961. 87 s. KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha: Editio Supraphon, 1981. 207 s. KOLÁŘ, J.; VÁŇOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur II. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4. POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s. PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava: Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4. Last update: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Obsah předmětu: Pěvecká technika Význam pěstování pěvecké techniky. Osvojování základů pěvecké techniky. Relaxační aktivity. Pěvecký postoj, sed. Žeberně brániční dýchání. Dechová opora. Navození klidného, přiměřeného, prohloubeného dechu. Dechová cvičení. Střídavý dech. Druhy hlasových začátků. Navození správného hlasového začátku. Hlavová a hrudní rezonance. Odstraňování chybného nadužívání hrudní rezonance. Rozšiřování hlasového rozsahu Intonační dovednosti Vysvětlení pojmu intonace. Význam výuky intonace. Tvořivá intonace. Základní pojmy a intonační opory. Fonogestika, solmizační slabiky. Intonace 5-3, 5-6-5-3 Intervaly velká a malá sekunda. Durové stupnice, stupňovité postupy. Mollové stupnice, stupňovité postupy, solmizační slabiky Durový tónický kvintakord a jeho melodické obměny. Mollový kvintakord a jeho obměny.
Dirigentské dovednosti Dirigování a jeho význam. Dirigentský postoj. Relaxace svalů zapojených do dirigování. Přípravné gesto a nástup. Základní taktovací schémata ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu. Střídání taktů. Taktovací schémata v legatu, staccatu a marcatu. Závěrová gesta Dělená gesta. Taktování nadhodnot.
24 hodin přímé výuky, 11 hod. přípravy na seminář, 22 hodin přípravy k zápočtu. Last update: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|