SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Singing I: singing, intonation and conductor skills - OPMN0H282B
Title: Zpěv I: pěvecké, intonační a dirigentské dovednosti
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 9 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0H206B
Pre-requisite : OPMN0H141A
Is pre-requisite for: OPMN0H287B, OPMN0H288B
Is interchangeable with: OKMN0H205B
Annotation -
The course develops basic intonation and conducting skills of students. It forms the basics of students' speaking and singing techniques and develops their basic intonation and conducting skills. All components of the course are integrated with study material, which consists primarily of Czech, Moravian and Slovak folk songs.
Last update: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
Aim of the course - Czech

Formovat základy mluvní a pěvecké techniky studentů, rozvíjet jejich základní intonační a dirigentské dovednosti. Všechny složky předmětu jsou integrovány studijním materiálem, kterým jsou především české, moravské a slovenské lidové písně.

Last update: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
Descriptors - Czech

2 kredity /60 hod.: 24 hod. semináře, 24 hod. příprava na semináře, 12 hod. příprava na zápočet

Last update: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k zápočtu:

 

1. Praktické předvedení nacvičených písní - 5 lidových písní - zpěv, taktování

2. Zpěv vybraných intonačních cvičení.

Last update: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X

PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0.

Doporučená literatura:

KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6.

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická – I. díl.  Praha: SPN, 1989. 125 s.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.

Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

KOLÁŘ, J., VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur I. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 100 s. ISBN 80-7066-846-6.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 79 s. ISBN 80-7290-155-9.

Tichá, A.; Šimanovský, Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.

Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.

KIML, J.  Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89.

SOUKUP, J., Hlas – zpěv – pěvecké umění. Praha, 1972. 130 stran.

SEEMAN, M., O lidském hlasu. Praha, 1953. 51 stran.

Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače).

STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981.

FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1969.

BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. Praha: Panton, 1982.

LÝSEK, F. Dětský sborový zpěv. Praha: SPN, 1958.

VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. Praha: SPN, 1976.

Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl.

DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X.

DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1961. 87 s.

KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha: Editio Supraphon, 1981. 207 s.

KOLÁŘ, J.; VÁŇOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur II. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s.

PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava: Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4.

Last update: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
Syllabus - Czech

Obsah předmětu:

Pěvecká technika

Význam pěstování pěvecké techniky. Osvojování základů pěvecké techniky. Relaxační aktivity. Pěvecký postoj, sed.

Žeberně brániční dýchání. Dechová opora. Navození klidného, přiměřeného, prohloubeného dechu.

Dechová cvičení. Střídavý dech.

Druhy hlasových začátků. Navození správného hlasového začátku.

Hlavová a hrudní rezonance. Odstraňování chybného nadužívání hrudní rezonance.

Rozšiřování hlasového rozsahu

Intonační dovednosti

Vysvětlení pojmu intonace. Význam výuky intonace. Tvořivá intonace.

Základní pojmy a intonační opory. Fonogestika, solmizační slabiky.

Intonace 5-3, 5-6-5-3

Intervaly velká a malá sekunda.

Durové stupnice, stupňovité postupy.

Mollové stupnice, stupňovité postupy, solmizační slabiky

Durový tónický kvintakord a jeho melodické obměny.

Mollový kvintakord a jeho obměny. 

 

Dirigentské dovednosti

Dirigování a jeho význam. Dirigentský postoj. Relaxace svalů zapojených do dirigování.

Přípravné gesto a nástup.

Základní taktovací schémata ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu.

Střídání taktů.

Taktovací schémata v legatu, staccatu a marcatu.

Závěrová gesta

Dělená gesta.

Taktování nadhodnot.

 

 

24 hodin přímé výuky, 11 hod. přípravy na seminář, 22 hodin přípravy k zápočtu.

Last update: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html