|
|
|
||
The seminar focuses on musical movement activities based on the pedagogical principles of Orff-Schulwerk. Students will learn the basic techniques of playing Orff instruments and the necessary movement elements, facilitating the student's better understanding of music. They will learn the rules of elementary composition and the methodology of rehearsal of folk songs with a simple instrumental accompaniment. In their own outputs, students will try out model situations, which will then be reflected in class. Emphasis is placed on an active, creative approach and usability in future pedagogical practice.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (26.01.2023)
|
|
||
Aims of teh course: students will master the basic technique of playing Orff instruments and the necessary movement elements, which will facilitate the student's better understanding of music.
Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (26.01.2023)
|
|
||
2 credits / 60 hours: Direct teaching: 24 hours - seminars Expected preparation for a two-hour seminar: 1 hour Work with study materials: 12 hours Preparation for credit - 12 hours
Teaching support via moodle course: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17622. Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (26.02.2025)
|
|
||
Aktivní účast na semináři (docházka 80%). · Aktivní řešení zadávaných problémových úloh probíraných oblastí v průběhu seminářů (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů). · Praktické provedení modelového výstupu v tandemu v kontextu vyučovací hodinyna základě stanoveného zadání. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj.1 · Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%). · Splnění povinného náslechu z HV v rozsahu dvou vyučovacích hodin.
Studenti absolvují výstup a píší teoreticko - praktický zápočtový test. Mají možnost jedné opravy. ------------------------------------------- 1) Kritéria pro hodnocení výstupu jako nedostatečného: - výstup je prostředkem k učení, nikoliv k přímému hodnocení studenta, přesto je vyžadována určitá úroveň. V případě nedostatečného výstupu je dle časových možností studentovi umožněna oprava. Nedostatečný výstup však může být důvodem k neudělení zápočtu. o nepřipravenost výstupu o nedodržení probrané látky (např. metodiky nácviků) o student není schopen zazpívat píseň či ji jinak reprodukovat melodii o popisný pohyb namísto elementárního tance či pohybové kompozice
2) Absolvování 2 hodin orientační praxe v hodinách Hv na ZŠ student si domluví náslechy na školách a přinese potvrzení o absolvování praxe zapsané v Protokolu o evidenci praxe z hudební výchovy dokument ke stažení na: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/magisterske-studium/pedagogicka-praxe/ potvrzení praxe musí obsahovat razítko školy, bez něj nebude náslech uznán k zápočtu Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Povinná literatura: HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III. Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972. VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon, 1987, 164 s., ISBN 09/22 02-016-87. Doporučená literatura: HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny. Praha: Muzikservis, 1996. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005. JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, 1998. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole (cyklus metodických sešitků). Hradec Králové: Tandem, 1997-2015. KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000 KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2010. KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. KURKOVÁ, L., LUKÁŠ, Z. Od jara do zimy: Taneční hry. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997. Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
|
|
||
Syllabus 1. Introduction to the history and principles of Orff Schulwerk. 2. Body play and body percussion. 3. Methodology of working with rhythmic motifs. 4. Rhythmization and melodization of the rhyme. 5. Methodology of playing Orff instruments. 6. Czech Orff School and Czech Orff Society. 7. Elementary music composition and improvisation. 8. Musical movement activities and basics of movement technique. 9. Elementary dance and dance for children, methodology of dance practice. 10. Musical movement activities as a means of understanding musical language. 11. Elementary movement composition and improvisation. 12. Application of Orff Schulwerk methods to the environment of the 1st grade of elementary school. Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Student - popíše základní znaky hudebně výchovného systému Orff-Schulwerk - vyjmenuje základní způsoby hry na tělo - vyjmenuje příklady orffovských nástrojů - předvede metodický postup nácviku říkadla a jeho zmelodizování - předvede příklady elementárního hudebního a hudebně pohybového doprovodu písně - zapíše vlastní choreografii elementárního tance Last update: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
|