|
|
|
||
Basic course of Czech language didactics. The aim is to equip the student with information and abilities in the following areas:: content, organisation and teaching forms in primary school, lower grade. Theory and specifics of the teaching process in the subject Czech language. Using basic pedagogical and didactical documents and materials.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.06.2019)
|
|
||
Studující na základě poznání obsahu, organizace a forem práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ a specifik vyučovacího procesu v předmětu český jazyk objasní principy vedení edukačního dialogu s žáky v různých ročnících 1. stupně ZŠ a jeho stavbu za kvalifikovaného využití základních pedagogických dokumentů a edukačních materiálů k českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž celkem: 100 hodin, kredity 4, zakončení: zkouška (z toho přímá výuka: 0/3, tj. 39 hodin za semestr, reflexe:12 hod. za semestr, příprava na seminář: 10 hod. za semestr, samostudium 12 hod. za semestr; práce se stud. materiálem 12 hod. za semestr; plnění úkolů ze seminářů: 12 hod. za semestr; příprava na průběžné písemné kontroly: 3 hod. za semestr) Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (02.09.2024)
|
|
||
Semináře pro všechny paralelky: Vyžadujeme aktivní účast a přípravu na každý seminář podle zadání vyučujících (studium zadané literatury, odpovědi na otázky, návrhy vlastních řešení úloh a situací). Zkouška: Zkouška má vždy část písemnou a poté část ústní, vše v jednou termínu. Zvládnutí písemné části je podmínkou k postupu k části ústní. V obou jejích částech se prověřuje dovednost didaktické transformace lingvistického bohemistického základu oboru.
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (02.09.2024)
|
|
||
Povinná: Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017. [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z www: Hájková, Eva. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: PedF UK, 2021. HÁJKOVÁ, E. Dětské a žákovské prekoncepty v oblasti psaní. Didaktické studie, č. 1, 2013, s. 21–26. HÁJKOVÁ, E. Učivo o větě na 1. stupni ZŠ. Didaktické studie, roč. 5, č. 2, 2013, s. 11–19. HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999 (a vydání pozdější). Doporučená: LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárnevzdelávanie. Prešov: PU v Prešově, PedF, 2011, 580 s. Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (02.09.2024)
|
|
||
SYLABUS Obsah seminářů – zákl. tematické bloky: 1. Organizace výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ, plánování výuky a koncipování dílčích obsahových celků učiva jazykové výchovy na ZŠ. Výsledky učení: Studující vysvětlí způsob využití základních pedagogických dokumentů a dalších organizačních materiálů. a) Práce se základními pedagogickými dokumenty (RVP: struktura dokumentu, interpretace stanovených očekávaných výstupů v ČJ, specifikum tzv. průřezových témat, možnosti a efekty využití mezipředmětových vztahů při vyučování českého jazyka, současné aktualizace RVP). b) Tematický plán, sklad vyučovaných obsahů českého jazyka v konkrétním období školního roku; scénář jednotlivých vyučovaných obsahů, vyučovací jednotky, hodina českého jazyka, příprava na hodinu, hospitační protokol. 2. Edukační materiály pro český jazyk – učebnice/cvičebnice/pracovní sešit/pracovní list, učební pomůcky, využití lingvistických příruček a slovníků ve výuce. Výsledky učení: Studující porovná podobnosti a rozdíly srovnatelných edukačních materiálů. 3. Konfrontace různých vyučovacích metod a organizačních forem práce včetně alternativních a jejich vhodnost pro různé celky vyučovacího obsahu jazykové výchovy v českém jazyce. Výsledky učení: Studující uvede příklady různých typů cvičení a ohodnotí jejich význam pro různé vyučovací obsahy. Studující uvede odborné argumenty pro užití různých vyučovacích metod a organizačních forem práce. a) Výukové strategie: situačnost a textocentrismus ve výuce českého jazyka. b) Výukové metody – konfrontace induktivního a deduktivního postupu a jeho vhodnost pro různé vyučované obsahy. c) Využití trojfázového modelu učení v hodině ČJ. d) Typologie cvičení v jazykové výuce a vhodnost jednotlivých typů cvičení pro konkrétní vyučované obsahy. 4. Didaktická transformace dosavadních lingvistických vědomostí a jejich využití při tvorbě dílčích edukačních konstruktů v modelových situacích. Výsledky učení: Studující obhájí své edukační konstrukty z hlediska lingvistického i didaktického. 5. „Nové obsahy“ ve vyučování českému jazyku a jejich didaktická problematika – mediální výchova, práce s elektronickými médii, komunikační záměr mluvčího a jeho realizace aj. Výsledky učení: Studující uvede, jak se nové vyučovací obsahy budou podílet na edukační práci v češtině v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ.
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Studující objasní principy vedení edukačního dialogu s žáky v různých ročnících 1. stupně ZŠ a jeho stavbu za kvalifikovaného využití základních pedagogických dokumentů a edukačních materiálů k českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Studující vysvětlí a na příkladu ukáže význam osvojení specifik vyučovacího procesu, poznání jeho vyučovacího obsahu a organizace a forem práce v předmětu český jazyk. Studující vysvětlí způsob využití základních pedagogických dokumentů a dalších organizačních materiálů. Studující porovná podobnosti a rozdíly srovnatelných edukačních materiálů. Studující uvede příklady různých typů cvičení a ohodnotí jejich význam pro různé vyučovací obsahy. Studující uvede odborné argumenty pro užití různých vyučovacích metod a organizačních forem práce. Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
|
|
||
Pro úspěšnou práci v seminářích je třeba, aby si studenti připomněli z dosavadního studia: 1. Základní lingvistické informace z českého jazyka z dosavadního studia na základní a střední škole a ze studia bohemistických disciplín zde na fakultě (OPMN0C107AÚvod do studia českého jazyka,OPMN0C108AŘečové dovednosti učitele,OPMN0C116ASoučasný český jazyk I,OPMN0C127ASoučasný český jazyk II,OPMN0C146AHistorické kořeny současné češtiny, popř. i OPMN0C368CMediální výchova, pokud byl předmět do zač. 4. roč. vypsán), neboť předmět Didaktika českého jazyka I je z velké části předmět aplikační, takže je třeba, aby studenti měli co aplikovat (to se týká i dále uvedených požadavků z pedagogiky a psychologie). 2. Základní informace z pedagogiky a psychologie s disciplín studovaných zde na fakultě v předmětech vypisovaných odpovídajícími katedrami - KPPP a KPSY. Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (02.09.2024)
|
|
||
1. Splnění prerekvizit. 2. Informace k práci během semestru: Prezenční výuka v seminářích doc. Hájkové začne až v týdnu od 14. 10. 2024. V předchozím týdnu se doc. Hájková zúčastní jako spoluorganizátorka mezinárodní didaktické konference. O náhradní práci za zrušený seminář budou studenti informováni mailem prostřednictvím SIS. Požadavky: PhDr. G.Babušová, Ph.D. Veškeré požadavky o plnění předmětu budou předány na 1.setkání na ZŠ Jeseniova, Praha 3 /tram. zastávka Biskupcova/ Autobus: 133, 136, 150, 207, Metro: A, B, Tramvaj: 10, 11, 26, 29, 31. Žlutá budova/čený nápis UMÍŠ Sraz 1.skupina: v 7:55 před hlavní budovou 2.skupina v 11:25 Last update: Babušová Gabriela, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|