|
|
|
||
Basic course of Czech language didactics. The aim is to equip the student with information and abilities in the following areas:: content, organisation and teaching forms in primary school, lower grade. Theory and specifics of the teaching process in the subject Czech language. Using basic pedagogical and didactical documents and materials.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (10.06.2019)
|
|
||
Studující na základě poznání obsahu, organizace a forem práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ a specifik vyučovacího procesu v předmětu český jazyk objasní principy vedení edukačního dialogu s žáky v různých ročnících 1. stupně ZŠ a jeho stavbu za kvalifikovaného využití základních pedagogických dokumentů a edukačních materiálů k českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Celková studijní zátěž: 100 hodin, kredity: 4, zakončení předmětu: zkouška (z toho přímá výuka: 12 hodin za semestr, reflexe:12 hod. za semestr, příprava na výuku: 20 hod. za semestr, samostudium 30 hod. za semestr; práce se stud. materiálem 12 hod. za semestr; plnění úkolů ze seminářů: 12 hod. za semestr; příprava na průběžné písemné kontroly: 2 hod. za semestr) Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu - zkouška Vyžadujeme aktivní účast na všech výukových setkáních, studium literatury podle zadání vyučujících. Zkouška má vždy část písemnou a poté část ústní, vše v jednou termínu. Zvládnutí písemné části je podmínkou k postupu k části ústní. V obou jejích částech se prověřuje dovednost didaktické transformace lingvistického bohemistického základu oboru. PhDr. G.Babušová, Ph.D. předá veškeré infomace na 1.setkání. Last update: Babušová Gabriela, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná:Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017. [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z www: HÁJKOVÁ, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Praha: PedF UK, 2021. HÁJKOVÁ, E. Dětské a žákovské prekoncepty v oblasti psaní. Didaktické studie, č. 1, 2013, s. 21–26. HÁJKOVÁ, E. Učivo o větě na 1. stupni ZŠ. Didaktické studie, roč. 5, č. 2, 2013, s. 11–19. HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999 (a vydání pozdější). Doporučená: LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárnevzdelávanie. Prešov: PU v Prešově, PedF, 2011, 580 s. Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
SYLABUS Obsah – zákl. tematické bloky: 1. Organizace výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ, plánování výuky a koncipování dílčích obsahových celků učiva jazykové výchovy na ZŠ (20 % výukového času). Výsledky učení: Studující vysvětlí způsob využití základních pedagogických dokumentů a dalších organizačních materiálů. a) Práce se základními pedagogickými dokumenty (RVP: struktura dokumentu, interpretace stanovených očekávaných výstupů v ČJ, specifikum tzv. průřezových témat, možnosti a efekty využití mezipředmětových vztahů při vyučování českého jazyka, současné aktualizace RVP). b) Tematický plán, sklad vyučovaných obsahů českého jazyka v konkrétním období školního roku; scénář jednotlivých vyučovaných obsahů, vyučovací jednotky, hodina českého jazyka, příprava na hodinu, hospitační protokol. 2. Edukační materiály pro český jazyk – učebnice/cvičebnice/pracovní sešit/pracovní list, učební pomůcky, využití lingvistických příruček a slovníků ve výuce. (10 % výukového času) Výsledky učení: Studující porovná podobnosti a rozdíly srovnatelných edukačních materiálů. 3. Konfrontace různých vyučovacích metod a organizačních forem práce včetně alternativních a jejich vhodnost pro různé celky vyučovacího obsahu jazykové výchovy v českém jazyce (20 % výukového času).Výsledky učení: Studující uvede příklady různých typů cvičení a ohodnotí jejich význam pro různé vyučovací obsahy. Studující uvede odborné argumenty pro užití různých vyučovacích metod a organizačních forem práce a) Výukové strategie: situačnost a textocentrismus ve výuce českého jazyka. b) Výukové metody – konfrontace induktivního a deduktivního postupu a jeho vhodnost pro různé vyučované obsahy. c) Využití trojfázového modelu učení v hodině ČJ. d) Typologie cvičení v jazykové výuce a vhodnost jednotlivých typů cvičení pro konkrétní vyučované obsahy. 4. Didaktická transformace dosavadních lingvistických vědomostí a jejich využití při tvorbě dílčích edukačních konstruktů v modelových situacích (40 % výukového času). Výsledky učení: Studující obhájí své edukační konstrukty z hlediska lingvistického i didaktického. 5. „Nové obsahy“ ve vyučování českému jazyku a jejich didaktická problematika – mediální výchova, práce s elektronickými médii, komunikační záměr mluvčího a jeho realizace aj. (10 % výukového času) Výsledky učení: Studující uvede, jak se nové vyučovací obsahy budou podílet na edukační práci v češtině v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Studující objasní principy vedení edukačního dialogu s žáky v různých ročnících 1. stupně ZŠ a jeho stavbu za kvalifikovaného využití základních pedagogických dokumentů a edukačních materiálů k českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Studující vysvětlí a na příkladu ukáže význam osvojení specifik vyučovacího procesu, poznání jeho vyučovacího obsahu a organizace a forem práce v předmětu český jazyk. Studující vysvětlí způsob využití základních pedagogických dokumentů a dalších organizačních materiálů. Studující porovná podobnosti a rozdíly srovnatelných edukačních materiálů. Studující uvede příklady různých typů cvičení a ohodnotí jejich význam pro různé vyučovací obsahy. Studující uvede odborné argumenty pro užití různých vyučovacích metod a organizačních forem práce. Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
|