|
|
|
||
Abstract: Gain an understanding of development tendencies and variables of education based on the identification of key events and historical circumstances leading to historical reversals in the traditions of Czech school and upbringing
The topics of the course will be specified in relation to the topics of the dissertation of the registered candidates.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (15.11.2020)
|
|
||
ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Komenského. Praha: Academia, CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie I.-III. Brno : Novina, 1938-1940. PATOČKA, J. Filosofické základy Komenského pedagogiky. In Komeniologické studie I. Praha : Oikúmené, 1997, 164-231. UHER, B. Nové školy v předválečném Československu. Praha: UK, 1971. UHLÍŘOVÁ, J. Problémy československé školské reformy v meziválečném období I., II. Praha : UK PedF, 2004. VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: UK PedF, 1996. VÁŇOVÁ, R. Úsilí československého učitelstva o školskou reformu. Pokusné školy 20. let. Pedagogika,1992, 42, 2, 251-258. VRÁNA, S. Základy nové školy. Brno: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 1946. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (15.11.2020)
|
|
||
Výstupem kurzu je ústní zkouška. Ta se uskuteční jako diskuse nad písemnými tezemi. Teze poukáží na vztah mezi tématem disertace a tradicemi českého vzdělávání(historický kontext). Povinností studenta je odevzdat teze 14 dní před konáním zkoušky. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (15.11.2020)
|
|
||
· Kořeny a předpoklady tradice české školy ( J. A. Komenský, česká komeniologie) · Důrazy osvícenství, význam racionalismu pro rozvoj výchovného kontextu · Význam J.F. Herbarta pro výchovu 19. století a rozvoj paradigma herbartismu · Principy a projevy reformního hnutí · Meziválečné československé reformní hnutí (legislativa, boj o reformu školy, vztah meziválečné situace na půdě školství a současná školská transformace) · Zvraty kontinuity české výchovné tradice (1918, 1939-1945, 1948-1989, 1990) Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (15.11.2020)
|