|
|
|
||
|
The aim of the course is to understand the development trends and variable education and training by identifying key events and historical circumstances leading to the historical upheavals in the traditions of Czech schools and education.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (14.01.2019)
|
|
||
|
Základní literatura
CACH, Josef. Otakar Kádner: pedagogika, školství a jejich dějiny.Praha :Státní pedagogické nakladatelství, 1981. ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko- vychovatelský odkaz Jana Komenského. Praha: Academia, 1989. ČSN ISO 690. HERBART, Johann Friedrich. J.F.Herbart a jeho pedagogika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977. LINDNER, Gustav Adolf, DVOŘÁk, Karel a CACH, Josef. G.A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970 PATOČKA, Jan. Filosofické základy Komenského pedagogiky. In Komeniologické studie . Praha : Oikúmené, 1997, s. 164-231. ISBN 80-86005-52-6. KASPEROVÁ, Dana. Československá obec učitelská v kontextu reformy vzdělávání učitelů a reformy školy. Praha: Academia, 2018. ISBN 978-80-200-2860-0. UHLÍŘOVÁ, Jana. Problémy československé školské reformy v meziválečném období I., II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-196-6. VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
Rozšiřující literatura:
CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie I.-III. Brno : Novina, 1938-1940. Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu (prezentace školství a vzdělanosti). Edit. KASPER, Tomáš, PELCOVÁ, Naděžda, SZTOBRYN, Slawomir. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2286-6. UHER, B. Nové školy v předválečném Československu. Praha: UK, 1971. VÁŇOVÁ, R. Úsilí československého učitelstva o školskou reformu. Pokusné školy 20. let. Pedagogika,1992, 42, 2, 251-258. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (14.01.2019)
|
|
||
|
Zkouška bude mít podobu diskuze vyplývající ze seminární práce. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (14.01.2019)
|
|
||
|
Obsah: • Kořeny a předpoklady tradice české školy (J. A. Komenský, česká komeniologie) • Důrazy osvícenství, význam racionalismu pro rozvoj výchovného kontextu • Význam J. F. Herbarta pro výchovu 19. století a rozvoj paradigma herbartistické školy, český herbartismus • Principy a projevy reformního hnutí • Meziválečné československé reformní hnutí (legislativa, boj o reformu školy, učitelské organizace) • Zvrat kontinuity české výchovné tradice (1939-1945, 1948-1989) Last update: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (14.01.2019)
|
