The aim of the course is to acquaint students with the preparation of individual educational plans in support of pupils with special educational needs in the 2nd grade of elementary schools and in secondary schools. Students will be acquainted with the possibilities of planning educational support using support educational plans, monitor the strengths and weaknesses of the pupil, describe their difficulties, basics of functional diagnosis of the pupil in the classroom according to diagnostic domains, setting goals for the pupil's development and methods and procedures in teaching, respect the family and other circumstances in the settings of individual educational plan and support educational plan. The subject will enable students to acquire the skills to create sufficiently individualized conditions of education for pupils, which will ensure equal access to education without restrictions. As a part of the seminars, students will actively create individual educational plan and support educational plan and learn about application options in case studies.
Content: 1. History of creation of individual educational programs and individual educational plans., 2. Legislative regulations. Educational and special educational diagnostics., 3. The share of Special Educational Center and Educational and Psychological Counselling in the creation of individual educational plan., 4. Methodology for creating individual educational plan, records of meetings with pupils. Records of meetings with pupils and legal representative., 5. Educational program. Recommended individual educational plan structure., 6. Basic terminology related to the issue of individual educational plans for people with disabilities., 7. Principles for creating individual educational plans., 8. Examples of individual educational plans by type of school and their analyses.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty speciální pedagogiky s přípravou individuálních vzdělávacích plánů v podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základních škol a na středních školách.Seznámí studenty rovněž s možnostmi plánování pedagogické podpory s využitím PLPP, naučí je sledovat silné a slabé stránky žáka, popisovat jeho obtíže, seznámí je se základy funkční diagnostiky žáka ve třídě podle diagnostických domén, stanovovat cíle rozvoje žáka a navrhovat úpravy metod a postupů ve vyučování, respektovat rodinné a další okolnosti v nastavení IVP a PLPP. Předmět umožní studentům osvojit si dovednost vytvořit pro žáky natolik individualizované podmínky vzdělávání, které jim zajistí rovný přístup ke vzdělávání bez omezení. V rámci seminářů budou studenti aktivněvytvářet IVP a PLPP a seznamovat se s aplikačními možnostmi na případových studiích.
Obsah:
1. Historie tvorby individuálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů.
2. Legislativní předpisy. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.
3. Podíl SPC a PPP na tvorbě IVP.
4. Metodika tvorby IVP, záznamy o jednání se žákyní/žákem. Záznamy o jednání se žákyní/žákem a zákonným zástupcem.
5. Výchovný program. Doporučená struktura IVP.
6. Základní terminologie k problematice individuálně vzdělávacích plánů (IVP) pro zdravotně znevýhodněné osoby.
7. Zásady pro vypracování IVP.
8. Ukázky individuálně vzdělávacích plánů podle typu škol a jejich rozbory.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Aim of the course -
Basic terminology related to the issue of individual educational plans and educational support plans. Principles and methodology for creation theese plans. Examples of individual educational plans and educational support plans for different type of school. Analysis of plans. Experience from the Czech Republic and abroad.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Základní terminologie k problematice individuálních vzdělávacích plánů (IVP) a plánů pedagogické podpory (PPP). Zásady a metodika pro vypracování (IVP a PPP). Ukázky individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory podle typu škol. Rozbory IVP a PPP. Zkušenosti z České republiky i ze zahraničí.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Descriptors -
The subject has 4 ECTS credits. 120 hours
Direct teaching:
24 hours of lectures
12 hours of seminars
Preparation:
24 hours of self-study of professional literature
30 hours of processing tasks and preparing for seminars
Seminar work and preparation for credit:
30 hours
The subject will be taught by face-to-face way. Individual consultations are possible via e-mail and during consultation hours.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 24 hodin
· cvičení 12 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 24 hodin
· zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem
Výuka bude realizována v prezenční formě dle rozvrhu. Individuální konzultace jsou umožněny prostřednictvím emailu i v určených konzultačních hodinách.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Literature -
BASLEROVÁ, P. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.
ČADOVÁ, E. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.
ČADILOVÁ,V., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra. Praha: IPPP, 2006.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. a kol. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. NÚV. Praha 2012. ISBN 978-80-87063-55-2
JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D H, 2009. ISBN 978-808-7295-007.
KAPRÁLEK, K. a BĚLECKÝ,Z.. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 139 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8887-2.
POTMĚŠIL, M. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.
VRBOVÁ, R. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8544-X.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
BASLEROVÁ, P. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.
ČADOVÁ, E. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.
ČADILOVÁ,V., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra. Praha: IPPP, 2006.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. a kol. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. NÚV. Praha 2012. ISBN 978-80-87063-55-2
JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D H, 2009. ISBN 978-808-7295-007.
KAPRÁLEK, K. a BĚLECKÝ,Z.. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 139 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8887-2.
POTMĚŠIL, M. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.
VRBOVÁ, R. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8544-X.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Requirements to the exam -
Creation of an individual educational plan for a specific child, pupil or student.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
Vypracovat pro konktrétní dítě, žáka nebo studenta individuální vzdělávací plán. Pro zápočet bude stanoven jeden termín. Písemné ověřování znalostí a připravenost na semináře probědne během semestru.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)