|
|
|
||
The aim of the course is to provide students with a general insight into the field of special pedagogy focused on people with visual impairments. Provide basic information about the etiology of visual defects, the psychological impact of vision loss; To present the possibilities of social rehabilitation. The content of the subject is focused on the issue of a person with a visual impairment. It draws attention to myths and prejudices on the part of the intact majority and on the part of disabled personalities. It clarifies the types and degrees of visual defects, states the occurrence and etiology of defects. Provides information on the anatomy, physiology, and pathophysiology of visual perception. It provides orientation in the system of care for the visually impaired in the Czech Republic, their education in schools for the visually impaired, and within the framework of inclusive education in kindergartens, primary schools, secondary schools and universities. It opens up the problems of blindness, such as stress changes on a psychosocial level
Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2023)
|
|
||
HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.: NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1. KVĚTONOVÁ,L.; ŠUMNÍKOVÁ,P.: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. PedF UK, 2022. ISBN 9788076033375. Katalog podpůrných opatření - zrakové postižení http://katalogpo.upol.cz/zrakove-postizeni-nebo-oslabeni-zrakoveho-vnimani/uvod/ Doporučená literatura: ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x. VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Orientace v problematice na základě prostudované literatury, schopnost číst Braillovo bodové písmo zrakem. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů. Podmínky plnění seminářů budou představeny při prvním setkání. Ústní pohovor. Okruhy zkoušení: Kategorizace zrakového postižení. Osobnost a zrakový handicap Zrakové funkce, vývoj zrakového vnímání Zrakové vady dětského věku. Projevy zrakových vad s hlediska speciálně pedagogické diagnostiky Reedukace zraku Kompenzace - rozvoj náhradních smyslů Braillovo bodové písmo Výtvarná výchova a rozuvoj hmatového vnímání Rozvoj sebeobsluhy Prostorová orientace a samostatný pohyb Podpůrná opatření Metodika práce asistenta pedagoga SPC Raná péče Poradenská zařízení sociální rehabilitace Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695 Název kurzu: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7583 vstup pro hosty klíčem Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|