|
|
|
||
Kurz seznamuje s různými metodickými přístupy, avšak hlavní důraz je kladen na komplexní rozvoj dítěte s důrazem na reálné konstruktivistické přístupy. Na konci kurzu mají být studenti schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy. Mají být motivování
k uplatnění kritického myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti.
Cílem kurzu je podnítit autonomní myšlení posluchačů tak, aby byli schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy. Studenti mají chápat jistou pluralitu možných postupů a jejich úskalí; uplatňovat kritické myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti; vytvářet
k uvedeným modelovým příkladům další a s oporou o autoreflexi aktivity modifikovat pro dané prostředí.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (18.01.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je rozvinout u studentů tvořivé i kritické myšlení v kontextu matematické i předmatematické gramotnosti s přihlédnutím ke specifikům vývoje dítěte v mateřské škole či jiném předškolním zařízení. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
|
|
||
Kurz představuje 24 h přímé práce v semináři, dále průběžnou písemnou přípravu na semináře v rozsahu cca 20 h, 1 h rozbor výstupu na souvislé praxi; zbytek hodinové dotace je rezervován samostudiu na závěrečnou zkoušku. Konzultace jsou dle individuálních potřeb studujících. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
|
|
||
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2020. ISBN 978-80-86307-96-1. KASLOVÁ, M. (2015) Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře. In J. Slowík, J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. (20 – 38) Plzeň: ZČU. ISBN 978-80-261-0560-2. xx KASLOVÁ, M. Labyrinty – metodické listy pro mateřské školy. Praha: RAABE, 2006. (případně stránky RVP MŠMT) KASLOVÁ, M. Malí počtáři – polytechnická výchova a předmatematická gramotnost (18 stran). Mladá Boleslav: VISK, 2015. (18 stran, projekt ESF bez ISBN) KASLOVÁ, M. Rytmizace, pravidelnosti, řady. Metodické listy RAABE. Praha: Raabe 2002. KASLOVÁ, M. Příprava na řešení slovních úloh. Kralupy nad Vltavou: ESF, 2019. x KASLOVÁ, M. Zásobník ativit pro přípravu na slovní úlohy. Litoměřice : 2025. x KUPČÁKOVÁ, M. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (120-154). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1. xx SANDBERG I. a L. SANDBERG O malé Aničce, Praha, Albatros, 1988. STOPENOVÁ A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4. SWOBODA, E. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. [In] Novotná, J. a H. Moraová (ed.) Proceedings of SEM’13 Conference, (314 -321). Prague : Charles University, Faculty of Education, 2013. ISBN 978-80-7290-637-6. xx POzn. publikace označené x jsou na prazeční fond v knihovně PEDF UK; xx lze vyhledat na internetu. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
|
|
||
Přednáška se prolíná s dílnou s akcentem na konstruktivistické přístupy, posilováním práce ve skupinách. Výuka je koncipována na rozvoj myšlení. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
|
|
||
Podmínkou připuštění ke zkoušce je absolvování přímé výuky: prezence nejméně 80 %, plnění dílčích úkolů a aktivní účast v seminář. Zkouška je ústní; student odpovídá na dvě otázky, které mu určuje hod dvacetistěnem. K absolvování zkoušky je nutné, aby zkoušený prokázal porozumění problematice obsažené v obou otázkách alespoň v základu. U zkoušky má student prokázat, že chápe matematicku podstatu aktivit v mateřské škole (v návaznosti na ZS) a je schopen didakticky myslet, tedy propojit matematiku s kognitivní a vývojovou psychologií v prakticky zaměřené části opázky. Student se u zkoušky vyjadřuje v celých větách a prezentuje své myšlenky tak, aby byla iterpretace sdělení jednoznačná. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
|
|
||
Nadprůměrné dítě v matematice Didaktika matematické gramotnosti s exkurzí Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
|
|
||
Ve vybraných případech se vracíme k tématům ZS, zde s akcentem systemizaci a na didaktickou část (okruhy: 1, 4, 5, 6, 9); teorie i daidktika souběžně se týkají tématických okruhů: 2, 3, 7 a 8. Témata: 1) Rozvoj prelogického myšlení (pravdivost; negace a vylučovací proces v návaznosi na ZS; stromy třídění; uvažování a usuzování); proces zobecňování (kvantifikované výroky) a zjednodučování; tvorba výroků dosazováním z DO; dokazování (první okruh prolíná následnými okruhy a je propojen na volitelný předmět Didaktika matematické gramotnosti II s exkurzí). 2) Cesta ke slovní úloze (od tvorby představ, metody řešení po komunikaci; včetně slovních úloh s geometrickou tématikou). Studenti si prostudují didaktiky dalších předmětů, sledují přesahy do čtenářské pregramotnosti a výtvarné výchovy. 3) Pojem kvantity neurčité, pojem číslo v kontextu mateřské školy; počátky finanční gramotnosti. Pojmotvorný proces prolíná následnými okruhy jak ve vazbě na rozvíjející, tak na diagnostické aktivity. 4) Prostorová orientace, prostorová paměť (statická i dynamická) a prostorová představivost; manipulativní a kinestetické aktivity propojené na rozvoj slovní zásoby; práce s modelínou, obrázkem, skládankami, stavebnicemi (vývoj stavby), práce s papírem a podobně. 5) Orientace v čase respektive časoprostoru; pozorování – příčinnost/ následnost a čas; časový odečet. 6) Poznávání tvarů, zaplňování prostoru, identifikační a korekční postupy; práce s těstem, se sypkým materiálem a s vodou; prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice, překrývání, dotýkání); cesta k míře; celek a jeho části; druhy celků (návaznost na shodná zobrazení, vývoj stavby). 7) Cesta ke grafickému znaku; práce s modely, obrázky, plánky a předlohami; práce s informací (systemizace poznatků s didaktickými doporučeními). 8) Možné a jisté; práce s možnostmi; prvky kombinatorického myšlení; závislosti, rytmizace a pravidelnosti; substituce a práce s klíčem; práce s labyrinty; prvky pravděpodobnosti ve hrách i mluvě dítěte; 9) Metody řešení problémů (nově uspořádání) přehled a jejich komparace z pohledu gradace. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8651 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (24.01.2023)
|
|
||
V souladu s cíli kurzu a požadavky ke zkoušce student prokazuje schopnost propojit matematický základ s didaktikou předmatematické gramotnosti v návaznosti na kurzy psychologie a pedagogiky. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
|
|
||
POdmínkou zápisu do tohoto předmětu je absolvování kurzu Didaktika rozvoje matematické pregramotnosti - OPB03M404A. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
|