|
|
|
||
The course consists of a theoretical and practical part, involving observation in kindergartens or other ways of work with children, and analysis of situations. The goal of the course is to lead students to apply their theoretical knowledge in their direct work with children.
Innovation: didactical strucutres.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
Cílem č. 1 je prohloubit didaktické myšlení posluchačů tak, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP. Cílem č. 2 je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry. Oproti původní akreditaci je tento cíl rozšířen o prohloubenou diagnostiku vzheldem k pojmu číslo v roli počtu a vzhledem k problematice časoprotorové orientace s využitím výsledků výzkumu vyučujícícho. Od 2020 cílená práce s didaktickou strukturou. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
V případě on-line výuky bude probíhat přímá práce s dítetem přenášená kamerou,násedná analýza a diksuse MicrosoftTeams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a17bd43dff27d4b7d97ca0875f11f1f2a%40thread.tacv2/conversations?groupId=d00a6001-9857-4ad9-85e7-952d47178139&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
Studenti si připraví předem avizované pomůcky a budou pracovat souběžně s dětmi nebo následně dle instrukce vyučujícícho tak, aby bylo možné porovnat práci dospělého a díěte v dané aktivitě. Vzhledem k počtu kreditů se předpokládá, že příprava na seminář a studium mimo seminář odpovídá 55 h. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (01.02.2022)
|
|
||
1) 80% účast 2) Závěrem kurzu je zápočet za aktivní účast v kurzu (příprava aktivity, realizace, analýza), ve které má student prokázat schopnost propojit teoretické poznatky s didaktickými pohledy. Dílčí podmínkou je aktivní zapojení do specifických diagnostických aktivit v rámci inovací kurzu. 3) Práce projde obhajobou v diskusní skupině. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
BEDNÁŘOVÁ, J. a R. ŠMARDA Orientace v čase. Praha: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0. HEJNÝ, M. a Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2014. 978-80-262-0901-0. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1. KASLOVÁ, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016. KASLOVÁ, M. (2015) Pre-school child and natural number. In Kreiner, K. and N. Vondrová (ed.) Proceedings CERME9, (2035 - 2037). Prague: Charles University Faculty of Education. ISBN 978-80-7290-844-8 HLAVLÍKOVÁ, J. Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc. DP UK PEF 2018 .... KASLOVÁ, M. Cesta k práci s číslem. Praha: Pro futuro consulting, 2014. LÁTAL, I. Počítání s kostkáčem. Praha: Česká televize 2006. ISBN 80-85005-63-8. MLČOCHOVÁ, M. a kol. Šimonovy listy 1 - 16. Praha: Kosmas, 2009 – 2011. SWOBODA, E. & R. MAMCZUR Kafelki wisienki. Rzeszow: Universitet, 2010. ISBN 978-83-62032-20-4. VANČUROVÁ, E. 5x Filip. Praha: Albatros, 1984. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
PROLÍNÁ SE UKÁZKA S ANALÝZOU A VLASTNÍ PRÁCE STUDENTŮ S DĚTMI S NÁSLEDNOU DISKUSÍ Využíváme fakultních mateřských škol a mateřských škol zapojených do projektu OPPV SC1. V případě on-line výuky se posílí sledová jednoho dítěte a analýza jeho reakcí, tvorba zásobníku aktivit, rozvíjejících tytéž či podobné schopnosti jako v ukázce, rozvíjející tentýž pojmotvorný proces v alternacích. Vedle rozvíjejících aktivit jsou nad původní rámec zařazeny diagnostické aktivity, ke kterým probíhá společná analýza a interpretace sledovaných jevů. MAteriály k diagnostickým aktivitám dostávají studenti přímo, aby nemohlo dojít k šíření Dg aktivit jinak než osobním předáním. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2021)
|
|
||
Okruhy: 1) rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmtematické gramostnosti typ 1 2) diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a garfické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční 3) gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v prgrafické práci s celkem a částmi; didaktická struktura - tvorba, využití v plánování a reflexi 4) porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra 5) kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě 6) pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz; hry na pravděpodobnost 7) stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly 8) volitená témata dle zájmu studentů Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|