|
|
|
||
The course consists of a theoretical and practical part, involving observation in kindergartens or other ways of work with children, and analysis of situations. The goal of the course is to lead students to apply their theoretical knowledge in their direct work with children.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (13.11.2019)
|
|
||
Cílem č. 1 je prohloubit didaktické myšlení posluchačů tak, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP. Cílem č. 2 je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry tak, aby byli schopni využít zkušenosti ve vlastní praxi s užitím kritické autoreflexe. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
|
|
||
V případě on-line výuky se bude promítat přímá práce s dítětem a následně proběhne analýza, diskuse. Spojení: Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a17bd43dff27d4b7d97ca0875f11f1f2a%40thread.tacv2/conversations?groupId=d00a6001-9857-4ad9-85e7-952d47178139&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Příprava na semináře a studium materiálů představují v hodinové dotaci cca 55 h. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (01.02.2022)
|
|
||
Závěrem kurzu je zápočet za aktivní účast v kurzu (příprava aktivity, realizace, analýza), ve které má student prokázat schopnost propojit teoretické poznatky s didaktickými pohledy Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (01.03.2019)
|
|
||
BEDNÁŘOVÁ, J. a R. ŠMARDA Orientace v čase. Praha: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0. HEJNÝ, M. a Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2014. 978-80-262-0901-0. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1. KASLOVÁ, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016. KASLOVÁ, M. (2015) Pre-school child and natural number. In Kreiner, K. and N. Vondrová (ed.) Proceedings CERME9, (2035 - 2037). Prague: Charles University Faculty of Education. ISBN 978-80-7290-844-8 HLAVLÍKOVÁ, J. Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc. DP UK PEF 2018 .... KASLOVÁ, M. Cesta k práci s číslem. Praha: Pro futuro consulting, 2014. LÁTAL, I. Počítání s kostkáčem. Praha: Česká televize 2006. ISBN 80-85005-63-8. MLČOCHOVÁ, M. a kol. Šimonovy listy 1 - 16. Praha: Kosmas, 2009 – 2011. SWOBODA, E. & R. MAMCZUR Kafelki wisienki. Rzeszow: Universitet, 2010. ISBN 978-83-62032-20-4. VANČUROVÁ, E. 5x Filip. Praha: Albatros, 1984. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (01.03.2019)
|
|
||
PROLÍNÁ SE UKÁZKA S ANALÝZOU A VLASTNÍ PRÁCE STUDENTŮ S DĚTMI S NÁSLEDNOU DISKUSÍ Studenti si připraví předem avizované pomůcky a budou pracovat souběžně s dětmi nebo následněvdle instrukce vyučujícícho tak, aby bylo možné porovnat práci dospělého a díěte v dané aktivitě. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (15.02.2021)
|
|
||
Zaměření: 1) rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jenoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmtematické gramostnosti typ 1; 2) diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a garfické a gestické modely; pojem celek a jeho části rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční; 3) gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v prgrafické práci s celkem a částmi; 4) porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra Okruhy Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (15.02.2021)
|
|
||
Studující na konci kurzu prokáží v souladu s cíli kurzu a požadavky kzápočtu schopnost uplatnit didaktické myšlení v praxi včetně prvků pedagogické diagnostiky zaměřené na předmatematickou gramotnost. Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
|
|
||
nejsou stanoveny, doporučuje se absolvování předmětu Rozvoj matematické gramotnosti Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (01.03.2019)
|