Annotation:
The subject helps students to become aware of the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. The focus is on social education and the pedagogy of the environment. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Pozornost je věnována sociální výchově a pedagogice prostředí. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Aim of the course -
The primary aim of the subject is to improve social competence of prospective educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Literature -
Literatura:
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2015)
Literatura:
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2015)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky ze zkoušce:
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014. • povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 52-131. • povinně je třeba rovněž prostudovat dvě kapitoly z učebnice (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-117. BENDL, S. Výchovné problémy a profesionální intervence. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 225-268. • zkouška bude organizována formou písemného testu s otevřenými položkami, • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).
Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (06.03.2017)
Syllabus -
Sylabus: - historický vývoj sociální pedagogiky, - významné osobnosti sociální pedagogiky, - vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám, - cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky, - funkce a úkoly sociální pedagogiky, - pojetí sociální pedagogiky, - prostředí a výchova, - sociální výchova, - školní kázeň.
Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (30.11.2016)
Sylabus: - historický vývoj sociální pedagogiky, - významné osobnosti sociální pedagogiky, - vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám, - cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky, - funkce a úkoly sociální pedagogiky, - pojetí sociální pedagogiky, - prostředí a výchova, - sociální výchova, - školní kázeň.
Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (30.11.2016)