Alternative and Augmentative Communication - OKNS1S114A
Title: Alternativní a augmentativní komunikace
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS1S111A
Interchangeability : OPNS1S114A
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
The course introduces students to the basic means of alternative and augmentative communication.
Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (01.02.2020)
Aim of the course -

The aim of course is to introduce students to basic overview of AAC systems in relation to individual communicative needs of users with communication ability disorders.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (01.02.2020)
Descriptors - Czech
Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci bude výuka předmětu probíhat distančně dle rozvrhu na platformě Google Meet (příp. MS Teams a/nebo MOODLE) na linku, který bude studentům zaslán před výukou e-mailem. Materiály ke studiu a prezentace budou studentům zaslány taktéž e-mailem. 
Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (03.02.2021)
Course completion requirements -

Written test (pass – 75 %, 1 resits).  

Attendance (80 %)

Presentation of seminary paper and fulfilled tasks.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (01.02.2020)
Literature -

BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.

BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/668/2072/336-1

FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.

HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J. První čtení (učební pomůcka pro alternativní výuku čtení s využitím globální metody). Praha, Parta, 1998.

HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J., JIŘÍK, J. První čtení. Praha: Parta, 1998. ISBN 80-85989-31-X.

HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.

JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. ISBN 80-210-3204-9.

JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 97-880-21051-86-7.

KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58–62. ISBN 80-85931-51-6.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.

KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0.

KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém. Speciální pedagogika, roč. XIII. č. 3, s. 199–203, 2003.

KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-1-3.

KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka. Praha: TECH-MARKET, 1997. ISBN 80-86114-00-7.

KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: Piktogramy. 1. vydání, Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.

KUBOVÁ, L., HEMZÁČKOVÁ, K. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami: procesní schémata. Praha: Parta, 2011. 978-80-7320-055-8.

KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, Z. Znak do řeči. Praha: TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-23-6.

KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R. Znak do řeči. 1. vydání, Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.

LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561–576, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.

ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.

Vybrané bakalářské a diplomové práce.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (01.02.2020)
Syllabus -

Tematické okruhy:

Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace

Klasifikace systémů alternativní a augmentativní komunikace

Výhody a nevýhody využití prostředků AAK

Charakteristika vybraných systémů AAK

Systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, český znakový jazyk, příklady dalších systémů)

Systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange Communication System, VOKS –  Výměnný obrázkový komunikační systém, systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, příklady dalších systémů)

Facilitovaná komunikace

Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK

Využití prostředků alternativní a augmentativní komunikace v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (01.02.2020)