SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Technical enviroments for supporting learning - OKNI3I041A
Title: Technologická prostředí pro podporu výuky
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
PhDr. Jiří Leipert, Ph.D.
Pre-requisite : OKNI3Q031A
Annotation -
Last update: PhDr. Jiří Leipert, Ph.D. (26.01.2023)
The aim of the course Technological environments for teaching support is to achieve students' acquisition of theoretical knowledge and practical competences for working with specific technological environments for teaching support, from the point of view of the use of the given environments as well as their implementation and administration. In terms of content, the subject focuses on LMS, VLE and MUVE environments, virtual and augmented reality environments, educating systems and complex systems using cloud services to support the sharing and collaboration of data and applications within the structure of an educational institution. The teaching is aimed at learning and understanding the principles and didactic possibilities of given technological environments within mobile, web and desktop platforms, taking into account the current possibilities of educational institutions as well as the expected development in the field of ICT in the field of education.
Descriptors -
Last update: PhDr. Jiří Leipert, Ph.D. (26.01.2023)

Preparation for teaching
Expected preparation time for 1 exercise 60 minutes
Self-study of literature (per semester) 5 hours
Work with study materials (per semester) 5 hours
Completion of ongoing tasks (per semester) 20 hours

Subject fulfillment
Seminar work 3 hours
Preparation for credit 4 hours

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (26.01.2023)
  • BONK, C. J. et al. MOOCs and Open Education Around the World. Routledge, 2015.
  • BUCHNER, A. Moodle 3 Administration: Third Edition. 3rd Edition. Packt Publishing, 2016. ISBN 1783289716.
  • JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5.
  • SAVIN-BADEN, M. A  Practical  Guide  to  Using  Second  Life  in  Higher  Education. Open University  Press, 2010. ISBN 978-0335242146.
  • VELTE, J., VELTE, A., ELSENPETER, R. CloudComputing: Praktický průvodce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 304 s. EAN: 9788025133330.
  • WELLER, M. Virtual Learning Environments: Using, Choosing and Developing your VLE. Routledge, 2007. ISBN 978020396434.
  • NETMAIL,s.r.o. Vzdělávací portál Google Apps: learning site [online]. Praha, 2014 [cit. 2019-03-05]. Dostupné z: https://sites.google.com/a/netmail.cz/nmvzdelavaciweb/
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (26.01.2023)

Obsahově se předmět zaměřuje na:

  • prostředí LMS, VLE a MUVE,
  • komplexní systémy využívající cloudové služby pro podporu sdílení a spolupráce dat a aplikací v rámci struktury vzdělávací instituce,
  • poznání a pochopení principů a didaktických možností vybraných technologických prostředí s přihlédnutím k současným možnostem vzdělávacích institucí i k předpokládanému vývoji v oblasti ICT v oblasti školství.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Leipert, Ph.D. (26.01.2023)

Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba vypracovat a obhájit dva projekty podpory výuky - jeden v prostředí LMS Moodle a druhý v prostředí Google Učebny.

Obhajoby těchto projektů budou probíhat v posledním bloku rozvrhované výuky, v případě neúspěšné obhajoby bude přímo na setkání navržen opravný termín.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (26.01.2023)

Pro podporu výuky bude využito VLE Moodle a Google Classroom. Odkazy na konkrétní kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html