The course opens the problems connected with the possibilities of the implementation of methods of active social learning in work with children and adults. It demonstrates methodological principles that can be used in personality social education (drama methods, value charts, psychosocial games). Students learn methods of creating a positive psychosocial climate in a group. Through a workshop, they strengthen the social competences.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (24.05.2019)
Předmět otevírá problematiku spojenou s možnostmi realizace metod aktivního sociálního učení v práci s dětmi a dospělými. Demonstruje metodické principy, které lze používat v osobnostně sociální výchově. Studenti si osvojují metody, jak vytvářet pozitivní psychosociální klima ve skupině. Formou workshopu si upevňují sociální kompetence.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (28.01.2021)
Aim of the course -
The course opens the problems connected with the possibilities of the implementation of methods of active social learning in work with children and adults. It demonstrates methodological principles that can be used in personality social education (drama methods, value charts, psychosocial games). Students learn methods of creating a positive psychosocial climate in a group. Through a workshop, they strengthen the social competences.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (24.05.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky aktivního sociálního učení a rozvinout didaktické kompetence v oblasti OSV.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (28.01.2021)
Descriptors - Czech
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.01.2021)
Literature - Czech
Bendl, S. a kol. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.
Činčera, J. (2007). Práce s hrou pro profesionály. Praha: Grada Publishing, a.s.
Činčera, J., Kaplánek, M., & Sýkora, J. (Eds.). (2009). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU.
Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku
Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press
Gintel, A. (1984). V roli instruktora. In Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka: inspiromat pro chvíle bezradnosti. Praha: Mladá fronta.
Holec, O., & kol. (Ed.). (1994). Instruktorský slabikář. Prázdninová škola Lipnice a Nadace ROS.
Paulusová, Z. (2004). Smysl a význam dramaturgie při přípravě akcí zážitkové pedagogiky. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1, s. 85-89
Pelikán, J. (2009). Fenomén výchova. In Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Pokorný, A. (2007). Bezpečnost při uvádění her. In Zlatý fond her III. PŠL. Praha: Portál
PŠL: Andresová, Z., Kučerová, T., Trčková, R. (2013). Klíčení – příběh a řemeslo: zážitková pedagogika na kurzech pro žáky základních škol. Praha: Prázdninová škola Lipnice. Dostupné: https://www.psl.cz/material
Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu? Výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.
Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (10.12.2018)
Requirements to the exam - Czech
seminární práce Kurikulum OSV ve vazbě na skupinu; 2 opravné termíny
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (29.01.2021)
Syllabus -
Content definition: 1. Creating a positive psychosocial climate in a group of children and youth. 2. Workshop - Strengthening Social Competence 3. Social ethical games usable within the broader educational programs.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (24.05.2019)
pozitivní psychosociální klima ve skupině
rozvoj didaktických dovedností v OSV
možnoti hry v rámci širších výchovných programech
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (28.01.2021)