SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of reading in contemporary world - OKBV1L128A
Title: Rozvoj čtenářství v současném světě
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBV1C107A
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.06.2019)
This seminar introduces concept of the reading literacy and its meaning for child personal development. Its goal is development of receptive communicational skills of students and development of functional literacy in the area of reading. Goals of the seminar are: - acquiring knowledge about current children literature in terms of children books genres and kinds of children literature - learning about current book market (book publishers, awards for high-quality children literature, web sites about children literature) - developing interpretational skills of students in this specific area - leading students to create their own questions, problems and topics for activities and their reflection - cultivate perception of reading as lifelong sentiment of human being
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (17.01.2019)

Obsahové vymezení:

1. Čtenářská gramotnost a její složky.

2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA.

3. Čtenářské strategie a dovednosti.

4. Podmínky rozvoje čtenářství (ve škole).

5. Dílna čtení.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (30.01.2022)

Prezenční výuka, event. možnost připojení online v případě nemoci či karatény:

ZOOM:

https://cuni-cz.zoom.us/j/9215429137?pwd=QmtONElZcFdVcWdEdWtJQVh1ZEdnQT09
Meeting ID: 921 542 9137
Passcode: 773970


Veškeré materiály, prezentace a dílčí úkoly budou sdíleny v prostředí Padlet.


Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (30.01.2022)

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA A STUDIJNÍ POMŮCKY

HYPLOVÁ, J. _Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy._ Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7368-919-3.

ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. _Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti._ Nový Jičín: KVIC 2012.

TRÁVNÍČEK, J.  _Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení._ Brno: Host 2008.

VALA, J., FIC, I. _Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní)._ Olomouc: Hanex 2012.

VĚŘÍŠOVÁ, I., KRUGER, K., BĚLINOVÁ, E. a kol. _Kudy vede cesta ke čtenáři (Rozvoj dětského čtenáře na druhém stupni základní školy). _Praha 2008.

DOPORUČENÁ STUDIJNÍ LITERATURA A STUDIJNÍ POMŮCKY

•Katalog Nejlepší knihy dětem (https://www.nejlepsiknihydetem.cz/)

•iLiteratura: http://www.iliteratura.cz/

•recenze knih a náměty na práci s nimi v časopise Tvořivá dramatika (https://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html, rubrika Nahlédnutí do nových knih pro děti a mládež

• Kritické myšlení: https://kritickemysleni.cz/inspirace-pro-ucitele/

•Mravenčí chůva: Webova stranka, ktera nabizi přehled zajimavych novych knih (s anotacemi i nahledy), recenze na nejzajimavějši knihy v češtině i ze zahraniči, metodicke materialy k obohaceni; čteni s dětmi, rozhovory nejen o knihach a čtenařstvi, tematicke aktivity s knihami

•Zlatá stuha:  Inspiraci na knihy lze hledat přímo zde v archivu: http://www.zlatastuha.cz/cs/archiv

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (30.01.2022)

Možnost několika alternativ plnění (upřesněno na 1. semináři):

a)  Návrh práce s knihou k rozvoji čtenářství

b) Tvorba lapbooku

c) Tvorba plakátu (reklama s využitím intertextovosti nebo propagace kvalitní současné literatury pro děti)

d) Splnění 4 "miniúkolů"

Termín odevzdání: Do konce zkouškového období – lze odevzdávat v průběhu semestru, nejpozději však do 7. 9. 2022

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (30.01.2022)


1. Čtenářská gramotnost a její složky.

2. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti, výsledky českých žáků v mezinárodním výzkumu PISA.

3. Čtenářské strategie

4. Rozvoj čtenářských strategií v praxi - konkrétní ukázky

5. Podmínky rozvoje čtenářství, dílna čtení

6. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově: propojování čtení a psaní

7. Školní čtenářské kluby

8. Současná nakladatelství pro děti a mládež

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html