|
|
|
||
Předmět Základy didaktiky pedagogiky II (navazující na předmět Základy didaktiky pedagogiky I.) rozvíjí u studujících vybrané společné profesní a oborově didaktické kompetence, a to v úzké souvislosti s problematikou výuky průřezových témat a s ohledem na paralelně probíhající volitelné praxe v bakalářském studiu (praxe lektorská, v zařízeních pro volný čas, orientační). Studující se seznamují s konceptem průřezových témat, jejichž výuka umožňuje žákům porozumět světu v širších souvislostech a vzájemné provázanosti. Problematika smysluplné výuky průřezových témat vede adepty učitelství k osvojování si interdisciplinárního a transdisciplinárního přístupu ke vzdělávání a umožnuje jím rozvíjet celou řadu kompetencí, z nichž v tomto předmětu jsou podporovány především kompetence didaktického zprostředkování vzdělávacího obsahu žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami, kompetence podílející se na utváření prostředí pro učení, kompetence rozvíjející profesní sebepojetí učitele pedagogiky a kompetence podporující duševní zdraví. Vzhledem k tomu, že se jedná o předmět uvádějící do základů didaktiky pedagogiky, je nedílnou součástí výuky rozvíjení didaktické metareflexe a odborné komunikace, které jsou nezbytné pro vyučování pedagogiky. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Studující se orientuje v oblasti výuky průřezových témat RVP, vhodně užívá základní didaktickou terminologii k popisu výukových materiálů a výchovných a vzdělávacích strategií. Studující koncipuje, realizuje a reflektuje modelové vyučování PT. Studující navrhuje konkrétní postupy, jak lze utvářet bezpečné prostředí pro učení a jak lze vést žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci. Studující vysvětlí, jak výuka průřezových témat přispívá k rozvoji demoktratického jednání u žáků. Studující reflektuje své sebepojetí v roli učitele či učitelky pedagogiky a vhodně je komunikuje na potřebné odborné úrovni. Studující vyjmenuje postupy, kterými může pečovat o duševní zdraví a psychohygienu. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá101 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 15 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin. Last update: Mazúchová Ráchel, Mgr. (22.09.2023)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovým zápočtem.
Zadání úkolů bude upřesněno během výuky. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T, Šimonová, P., Bartoš, J., Lupač, M. & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: BEZK; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec. Felcmanová, Lenka. Wellbeing ve škole: jak na pozitivní přístup k učení i k životu 1. [Kladno]: Partnerství pro vzdělávání 2030+, z.ú., 2023. 62 stran. ISBN 978-80-908892-3-1. Viz: https://www.wellbeingveskole.cz/ Hrubeš, M., Protivínský, T., Čáp, P. (2014): Postoje a potřeby učitelů ve vztahu ke globálnímu rozvojovému vzdělávání. Masarykova univerzita, Centrum občanského vzdělávání. Retrieved from http://www.obcanskevzdelavani.cz Jeden svět na školách, Median (2017): Zpráva o dotazníkovém šetření na středních školách z roku 2017 včetně porovnání s rokem 2014, 2012 a 2009. Retrieved from https://www.jsns.cz/nove/pdf/vyzkum_2017.pdf Novotná, M. (2016): Analýza vzdělávací politiky České republiky ve vztahu k Výchově ke globálnímu občanství a základnímu vzdělávání. Retrieved from https://www.varianty.cz/download/docs/2271_anly-za-vzde-la-vaci-politiky-c-r-ve-vztahu-ke-vmegs.pdf Pastorová, M., Jirák, J. a kol. (2015): K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého. Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: platný od 1. 9. 2017 [Online]. (2017). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani Straková, J. (2009): Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
1. Profesní sebepojetí učitele pedagogiky a význam reflexe pro profesní růst, metareflexe ve výuce pedagogiky. 2. Koncept průřezových témat a jejich místo v současném (a budoucím) RVP, význam průřezových témat pro výuku pedagogiky. 3. Problém výuky průřezových témat a specifika jejich didaktické transformace, interdisciplinární a transdisciplinární přístup ke vzdělávání, utváření prostředí pro učení. 4. Aktuální společenská témata v kurikulu školy, externí subjekty podílející se na vzdělávání průřezových témat RVP ve školním prostředí a vliv těchto subjektů na kvalitu učebního prostředí. 5. Udržitelné prostředí, enviromantální výchova, podpora environmentálně odpovědného jednání. 6. Rozmanitý a propojený svět, globální rozvojové vzdělávání, multikulturní výchova. 7. Demokracie a odpovědnost, výchova demokratického občana, aktivní občanství. 8. Život s médii, mediální výchova, rozvoj mediální gramotnosti. 9. Péče o well-being, osobnostní a sociální výchova, koncept sociální gramotnosti. 10. Péče o duševní zdraví (začínajícího) pedagoga. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Sdílená tabulka: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1f_J5TM4URqDrNq-cI1VbuhkdXav2Vgx1gVZZuomO2pw/edit?usp=sharing Podpora na moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14972 Heslo pro hosty: akredkpg19 Padlet: https://pedfuk.padlet.org/zicha/z-klady-didaktiky-pedagogiky-ii-kombi-bp56wagb5nrmwnb7 Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
Studující - charakterizuje specifičnost průřezových témat a popíše jejich místo v kurikulu - uvede současná a též navrhovaná průřezová témata (Revize RVP) a zdůvodní jejich implementaci do výuky - uvede tři možnosti, jimž je možné implmetovat průřezová témata do výuky, a porovná jejich přednosti a zápory - koncipuje, realizuje a reflektuje modelové vyučování vybrané oblasti průřezových témat - navrhuje nejméně tři konkrétní postupy, jak lze utvářet bezpečné prostředí pro učení a jak lze vést žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci. - vysvětlí, jak výuka průřezových témat přispívá k rozvoji demoktratického jednání u žáků - reflektuje své sebepojetí v roli učitele či učitelky pedagogiky a vhodně je komunikuje - vyjmenuje postupy, kterými může pečovat o duševní zdraví a psychohygienu. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|