|
|
|
||
The course is focused on preparation of students going into teacher's practice. We try to develop mathematical culture of students and create their positive attitudes towards their pupils and mathematics. We give them our experiences to observe, record and analyse teaching mathematics in classroom and on this base to improve their work.
Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|
|
||
Divíšek, J. (1990): Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. SPN, Praha. Hejný, M., Kuřina, F. (2000): Dítě, škola a matematika. Portál. Hejný, M., Jirotková, D. (1999): Čtverečkovaný papír jako most mezi aritmetikou a geometrií. Pedagogická fakulta UK, Praha. Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Pedagogická fakulta UK, Praha. Vzdělávací programy: Národní škola, Občanská škola, Základní škola
English, L. D., Halford, G. S. (eds.)(1995): Mathematics Education (Models and Processes). LEA. Krauthausen, G., Scherer, P.: Einführung in die Mathematikdidaktik. Spektrum. Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|
|
||
Název studijního předmětu:
Didaktika matematiky s praxí II
Formy kontroly předmětu: zkouška, zápočet
Počet kreditů: 4
Vyučující: Prof. RNDr. Milan Hejný, RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., Stručná anotace předmětu: Cíl: Otevřít cestu do světa algebry a finitní matematiky. Využít specifika geometrického prostředí k didaktickým účelům: experimentování, hledání vazeb, tvorby hypotéz, argumentace, tvorba protipříkladů a dlouhodobé pojmotvorné procesy. Obsah: 1. Teorie generického modelu. Příčiny formálního poznání. Reedukace chyb. 2. Propedeutika algebry. Abstrakce a jazyk. 3. Propedeutika konceptů kombinatoriky, statistiky, pravděpodobnosti, logiky a funkcí. 4. Otevírání geometrického světa. Paralela onto- a fylo-geneze a její didaktické aplikace. 5. Geometrický objekt jako osobnost. Jevy průvodní. Prostředí pojmu. Jazyk. Odhalování vztahů a argumentace. 6. Tvořivé a formální poznatky v geometrii. Experimentování. 7. Od intuitivního odhalení konstrukčního procesu, přes koncept konstrukce až k jejímu formálnímu zapsání. Procept v geometrii.
Požadavky k zápočtu a ke zkoušce budou upřesněny na začátku semestru.
Odborná literatura: Hejný, M.: Chyba jako prvek edukační strategie učitele. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 63-80. Hejný, M.: Mechanizmus poznávacího procesu. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 23-42. Hejný, M., Jirotková, D.: Svět aritmetiky a svět geometrie. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 125-135.
Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|