|
|
|
||
General psychology
mind, consciousness, unconsciousness, experience, behavior, action, personality, subjective reality, mental phenomenon, determination of mental phenomena, mental and psychological laws, characterization of knowledge, processual and content analysis, processual, systemic and structural approach, psychical processes, cognitive processes, content of cognitive processes: sensation, psychophysics, stimuli thresholds, reaction time, perceptual processes, imagination, fancy, memory, learning, thinking as problem solving, processes of thought, operation of thought, comprehension processes, intelligence, gift, ability, talent, concept-formation processes, inference processes, deductive reasoning, speech, language, thinking and speech, thinking and language, creativity, formal cognitive processes: attention, emotional processes, will, voluntary action, voluntary processes, motivation, interaction of psychical processes, models of interaction of psychical processes.
Cognitive psychology
paradigm of cognitive psychologie, information-processing paradigm,
symbol, symbolic processes, sign, meaning, modularity, mental rotation, mental representation, mental model, mental maps, semantic network, network models; cognitive science, connectionism, connectionistic model, subsemantic network.
Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (18.01.2007)
|
|
||
Kurs navazuje na Obecnou psychologii I a pokračuje ve výkladu systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. Jednotlivé bloky se zaměřují na následující problematiku:
Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou presentovány názorné ilustrace, zkoušky a experimenty. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
a) základní studijní literatura: EYSENCK, M.W., KEANE, M. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003. SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: Mentální representace a mentální modely. Praha: Grada, 2004. STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
b) doporučená studijní literatura: ATKINSONOVÁ, R. a kol.: Psychologie. Praha: Portál, 2003. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 2002. ŠVANCARA, J.: Úvod do kognitivní psychologie. Brno, MU, l993.
HŘÍBKOVÁ, L.: Nadání a nadaní, Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha, Ped. F UK 2005.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: PedF UK, 2002 Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
General psychology mind, consciousness, unconsciousness, experience, behavior, action, personality, subjective reality, mental phenomenon, determination of mental phenomena, mental and psychological laws, characterization of knowledge, processual and content analysis, processual, systemic and structural approach, psychical processes, cognitive processes, content of cognitive processes: sensation, psychophysics, stimuli thresholds, reaction time, perceptual processes, imagination, fancy, memory, learning, thinking as problem solving, processes of thought, operation of thought, comprehension processes, intelligence, gift, ability, talent, concept-formation processes, inference processes, deductive reasoning, speech, language, thinking and speech, thinking and language, creativity, formal cognitive processes: attention, emotional processes, will, voluntary action, voluntary processes, motivation, interaction of psychical processes, models of interaction of psychical processes.
Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (18.01.2007)
|