|
|
|
||
The objective of the course is to help students in establishing more complex lecture schemes, which will allow them to increase the comprehensibility of motivation problems in school. And to inspire students by concrete examples of methods, processes and maybe intervention processes to deliberately work with motivation in school.
Last update: PAVELKOI/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2010)
|
|
||
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
DECI, E. L., RYAN, R. M. Intrinsic motivation and self ? determination in human bahavior. New York: Plenum, 1985. DECI, E. L., VALLERAND, R. J., PELLETIER, R. M. Motivation and Education: Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26, 1991, s. 325-346. HELUS, Z., HRABAL,V., KULIČ,V., MAREŠ, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979. HELUS, Z., PAVELKOVÁ, I. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy. Peda-gogika, 42, 1992, č. 2, s. 197-208. HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989. KINDLOVÁ, J. Motivace žáků. Závěrečná práce VP. Praha: PedF UK, Katedra pedagogické a školní psychologie, 2006 . MAREŠ, J., MAN, F., PROKEŠOVÁ, L. Autonomie žáka a rozvoj jeho osobnosti. Pedagogika, 46, 1996, (Mimořádné číslo) s. 5-17. NUTTIN, J.R. Théorie de la motivation humaine. Paris: Presses Universitaires de Francie, 1980. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK, 2002. PAVELKOVÁ, I. Žákovská nemotivovanost. In Reflexe společenských potřeb a očekávání. Olo-mouc, PedF UP 2005 s. 217-221. ISBN 80-244-1079-6. PAVELKOVÁ, I. Nuda ve škole. Pedagogická revue. 2008 (v tisku). PAVELKOVÁ, I., ŠKALOUDOVÁ, A. Postoje žáků k předmětům jako projev motivovanosti. Ii Profese učitele a současná společnost. Ústí nad Labem: PedF UJEP, 2004. ROBINSON, W.P. Boredom at school. British Journal of Educational Psychology, 45, 141 ? 152. (1975). SKINNER, E.A. Perceived control, motivation, and coping. Thousand Oaks: CA, Sage, 1995. ŠTECH, S. Škola nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedago-gika č. 4 2003 s. 418-436. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
I. Motivace ? vymezení teoretických pozic 1) Význam motivace:
2) Definice motivace: Motivaci je možné vymezit jako souhrn činitelů, které podněcují, směrují a udržují chování člověka (Hrabal, Man, Pavelková).
3) Přístupy k řešení motivace:
4) Teorie motivace:
5) Vnější a vnitřní zdroje motivace lidského chování
6) Motivační procesy Osobnostní sféra potřeb: a) stav uspokojení ? potencionální (latentní) motivace b) stav neuspokojení ? aktuální motivace
Složitost motivačního procesu: a) motivační konflikty b) aktualizovanou potřebu nelze uspokojit (vzniká frustrace) ? reakce na frustraci: útočná reakce a úniková reakce c) nutnost stanovení cíle ? oddálené uspokojení d) poznávací procesy a motivace
7) Vnitřní a vnější motivace Vnitřní motivace ? vymezení: a) užší vymezení vnitřní motivace = poznávací motivace (Hrabal, Man, Pavelková) b) širší vymezení vnitřní motivace = ?vědět?, ?dosáhnout?, ?prožívat stimulaci? (Rheinberg)
Autodeterminační teorie Autodeterminované jednání: člověk jedná na základě vnitřní podpory, volně, nezávisle, spontán-ně, bez nátlaku, v souladu se svým přáním, pociťuje pohodu a svobodu. Na rozdíl od jednání říze-ného, kontrolovaného, kdy není možnost výběru, zadanou činnost je nutno splnit, doprovázeno negativními emocemi (tlak, napětí, nervozita).
Vnější motivace (Deci-Ryan, Vallerand): a) externí regulace b) introjektovaná regulace c) identifikovaná regulace d) integrovaná regulace
II. Motivace učební činnosti žáků
1. Poznávací motivace Vznik a vývoj poznávacích potřeb (potřeba smysluplného receptivního poznávání; potřeba vyhledá-vání a řešení problémů). Pedagogickopsychologické charakteristiky žáků s dominujícími poznávacími potřebami. Diagnostika poznávacích potřeb a zájmů. Aktualizace a rozvoj poznávací motivace.
2. Sociální motivace Vznik a vývoj sociálních potřeb (potřeba afiliace, potřeba pozitivních vztahů; obava z odmítnutí; potřeba vlivu). Pedagogickopsychologické charakteristiky žáků s dominujícími sociálními potřebami. Diagnostika sociálních potřeb. Aktualizace a rozvoj sociální motivace.
3. Výkonová motivace Vznik a vývoj výkonových potřeb (potřeba úspěšného výkonu, obava z neúspěchu). Dynamika výkonové motivace. Teoretická východiska výkonové motivace (Heckhausenův rozšířený kognitivní model motivace a perspektivní cíle). Aspirační úroveň jako odraz výkonové motivace. Pedagogickopsychologické charakteristiky žáků s dominujícími výkonovými potřebami. Diagnostika výkonových potřeb. Aktualizace a rozvoj výkonové motivace.
4. Navození hlubokého zaujetí prací ? úkolem (tzv. flow motivace) Podpora flow motivace. Diagnostika flow motivace.
5. Kognitivní procesy a motivace Zákonitosti procesu připisování příčin. Nejtypičtější chyby atribučního procesu (motivační chyby, chyby ve zpracování informací). Kauzální atribuce a motivace školního výkonu. Prožitek úspěchu a neúspěchu z hlediska vztaho-vých norem žáka (sociální, individuální a kriteriální vztahová norma). Afektivní reakce jako násle-dek atribučního procesu.
6. Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi. Pojetí žáka ? pojetí úspěšného žáka.Utváření obrazu učitele o osobnosti žáka. Utváření obrazu o výkonových charakteristikách žáka. Typizování žáků učitelem.
7. Učitelovo očekávání jako motivační činitel žákova výkonu Mechanismus vyplňování učitelova očekávání. Učitelovo chování k žákovi jako odraz očekávání žákova dalšího výkonu.
8. Časová dimenze v lidském životě a v žákovské motivaci
9. Motivace a vůle Průběh volního aktu ? ?Rubikon model?. Vnitřní a vnější podmínky usnadňující průběh volní aktivity. Diagnostika volních procesů.
10. Odměny a tresty Vliv odměn a trestů na chování. Druhy odměn a trestů. Pochvala a pokárání ve vztahu ke školnímu výkonu. Negativní účinky odměn a trestů.
11. Problémy s žákovskou motivací Nedostatečné rozvinutí potřeb žáků. Frustrace žákovských potřeb. Motivační konflikty. Nadměrná motivace. Žákovská nemotivovanost.
12. Nuda ve škole, nuda doma. Zdroje nudy: a) prožívaná monotónnost vyučovacích hodin, b) subjektivně vnímaná neužitečnost vyučovacího předmětu. Nejčastější reakce na nudu: rozptýlená aktivita, stažení se do sebe, agresivní chování. Činitele spoluvytvářející nudu (školní klima, spolužáci, rodiče a jejich malý zájem o školu a vzdělá-ní).
13. Strach Strach a školní výkon. Podmínky vzniku strachu ve škole.
14. Motivace k učení ? výzkumná šetření
ZAČLENĚNÍ KURZU Navrhovaný kurz ?Motivace žáků k učení? je akreditována v rámci bakalářského studia psychologie jako povinně volitelný. Prerekvizitou je absolvování ?Obecné psychologie I a II.?, ve kterých získají studenti základní vhled do motivace lidského chování. Předkládaný kurz se soustřeďuje na problematiku školní motivace. U kurzu doporučujeme udílet 3 kredity ? zdůvodnění: V kurzu bude vyžadována nejen aktivní práce v hodinách, ale i provedení a obhájení malé výzkumné sondy realizované na problematice školní motivace. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|