The aim of the course is to reinforce knowledge of microbiology, immunology, hygiene and epidemiology in terms of the discipline Education towards health. The course analyses health problems of children and adolescents related to lifestyle and chronic health problems. It includes biorhythms in medicine and in pedagogical practice, biological background of allergies and anaphylaxis, frequent immune deficient states, problems of children with immune problems, with diabetes, epilepsy, etc.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2009)
Student si osvojí základní pojmy používané v souvislosti s biologickými aspekty zdraví (mikroorganismus, mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, prevalence, incidence, patogen, virologie, bakteriologie, parazitologie, inkubační doba, ohnisko nákazy a proces šíření nákazy, endemie, epidemie, pandemie, virulence, asanace, antisepse, asepse, deratizace).
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)
Aim of the course -
The aim of the course is to reinforce knowledge of microbiology, immunology, hygiene and epidemiology in terms of the discipline Education towards health.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí z mikrobiologie, imunologie, hygieny a epidemiologie vzhledem k zaměření oboru výchova ke zdraví. Předmět má teoreticko-praktický charakter, studenti si vytvoří konkrétní představy o biologických aspektech zdraví.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.08.2012)
Literature -
<html> <p>Čechová, L.; Janalíková, M. Obecná mikrobiologie. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 190s. ISBN 978-80-7318-516-9</p> <p>GÖPFERTOVÁ, D. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena. 3. dopl. vyd. Praha : Triton, 2002. 148 s. ISBN 80-7254-223-0</p> <p>MZd ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5</p> <p>MARTINÍK, K. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 80 s. ISBN 978-80-7041-177-3</p> <p>Schindler, J. Mikrobiologie: pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 223s. ISBN 978-80-247-3170-4</p> <p>ŠMARDA J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál,2004. 420 s. ISBN 80-7178-924-0</p> <p>ZLOCH, Z. a kol. Kapitoly z hygieny. Praha : Karolinum, 2003. 159 s. ISBN 80-246-0269-5</p>
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Čechová, L.; Janalíková, M. Obecná mikrobiologie. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 190s. ISBN 978-80-7318-516-9
GÖPFERTOVÁ, D. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena. 3. dopl. vyd. Praha : Triton, 2002. 148 s. ISBN 80-7254-223-0
MZd ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
MARTINÍK, K. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 80 s. ISBN 978-80-7041-177-3
Schindler, J. Mikrobiologie: pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 223s. ISBN 978-80-247-3170-4
ŠMARDA J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál,2004. 420 s. ISBN 80-7178-924-0
ZLOCH, Z. a kol. Kapitoly z hygieny. Praha : Karolinum, 2003. 159 s. ISBN 80-246-0269-5
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Requirements to the exam -
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Požadavky ke zkoušce: zkouška má dvě části: - úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %)
- ústní zkouška (rozprava k písemnému testu).
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2016)
Syllabus -
1. Analyses of children?s and teenager?s health issues related to lifestyle and chronic illnesses.
2. Biorhythms in medicine and in pedagogic practices, characteristics (biorhythm as attribute to living organisms; circle: retina - hypothalamus - epiphysis - hypothalamus - hyphenises - human body cells).
3. Sleep, sleep stages and sleep disorders related to school age children.
4. Biological basis for allergies and anaphylaxis. The most common immune deficient stages, chronic fatigue syndrome. Problems in children with compromised immunity systems.
5. Child with diabetes, epilepsy (biological cause, specification in ontogenesis).
6. Biological basis for stress, children?s stressors. Predilection moments of addiction onset.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2010)
1. Základní pojmy I - mikroorganismus, mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, prevalence, incidence, patogen, virologie, bakteriologie, parazitologie
2. Základní pojmy II - inkubační doba, ohnisko nákazy a proces šíření nákazy, endemie, epidemie, pandemie, virulence, asanace, antisepse, asepse, deratizace
3. Speciální mikrobiologie
4. Respirační infekce
5. Dětská virová a bakteriální onemocnění
6. Alimentární nákazy
7. Enterotoxikózy
8. Onemocnění kůže
9. Zoonózy
10. Onemocnění přenášené krví, krevními produkty a jinými biologickými materiály