Annotation:
This course aims to explain the specifity of art perception and creation in connection with art education. It shows possibilities of art education to form and developement of childrens personality through art perception and expression in todays visual culture. Course also explains ontology and typology of childrens art expression and ways of diagnosis of childrens art expression. Course is focused on art education for children with specific needs.
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Speciální výtvarná výchova I
Kurz uvede studenty do problematiky výtvarné výchovy. Kurz se zaměřuje na pochopení specifičnosti výtvarného vnímání
a vyjadřování a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře, to vše
s ohledem na specifické potřeby žáků speciálních škol. Kurz se dále bude zabývat vývojem, typologií a diagnostickými
možnostmi dětského výtvarného projevu se zaměřením na výtvarný projev žáků s handicapem.
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Aim of the course -
Aims: Introduction to art education. Explaining the specificities of art perception and expression and the importance of art education for childrens personal developement in visual culture.
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Cíl výuky: Uvedení do problematiky výtvarné výchovy. Pochopení specifičnosti výtvarného vnímání a vyjadřování, a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře, to vše s ohledem na specifické potřeby žáků speciálních škol.
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Literature -
Literature:
ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy : Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. 1.vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1981.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997.
ISBN 80-902267-2-8 .
DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-449-4
Seznam další literatury bude předán studentům na semináři.
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Základní studijní literatura:
ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy : Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. 1.vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1981.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997.
ISBN 80-902267-2-8 .
DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-449-4
Seznam další literatury bude předán studentům na semináři.
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Teaching methods -
Methods: seminars and lectures
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Metody výuky: seminář/přednáška
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)
Requirements to the exam -
Evaluation:
Active attendance on lectures and seminars (minimum 80%)
Artistic diary - seminar and home work
Literature
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Forma kontroly: zápočet
Požadavky ke kontrole:
Aktivní účast na přednáškách i seminářích (min. 80%).
Výtvarný deník - práce na seminářích a doma.
Četba zadané literatury.
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Syllabus -
Sylabus:
Theory - art perception and expression, visual culture, visual art, childrens art, creativity, fantasy, imagination
art education - therapeutical possibilities of art education
childrens art expression - ontology and typology
Praxis - basic means of expression, basic art techniques
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.09.2009)
Obsah: Výtvarné vnímání a vyjadřování v současné vizuálně orientované kultuře. Dnešní výtvarná výchova, její místo ve vzdělávacím procesu. Terapeutické možnosti výtvarného umění a výtvarné tvorby. Dětský výtvarný projev, jeho vývoj a základní charakteristiky.
Teorie:
1. Výtvarné vnímání a vyjadřování
Vizualita, vizuální kultura. Výtvarné vnímání, cítění, myšlení, vyjadřování. Umělecká výtvarná tvorba, dětská výtvarná tvorba. Tvořivost, fantazie, představivost, spontánnost.
2. Výtvarná výchova
Výchovný a vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Vliv výtvarné výchovy na rozvoj osobnosti žáka - názory, tendence. Realismus versus imaginace. Terapeutické možnosti výtvarné výchovy ve speciální pedagogice.
3. Dětský výtvarný projev
Vývoj dětského výtvarného projevu - stadia, charakteristické znaky. Spontánnost a řízenost. Diagnostika dětské kresby. Výtvarný projev žáků s handicapem.
Praxe:
Seznámení se základními výtvarnými technikami a jejich vyjadřovacími možnostmi - kresba, malba, prostorová tvorba.