The course focuses on teaching high school biochemistry from the perspective of a student – a future chemistry teacher. It reveals the problematic areas of biochemistry teaching and introduces a wide range of didactic materials, models, and selected experiments.
The course is closely connected with the subject "Didactics of Organic Chemistry."
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Předmět je zaměřen na výuku středoškolské biochemie z pohledu studenta – budoucího učitele chemie. Odhaluje problematické úseky výuky biochemie. Představuje celou škálu didaktických materiálů, modelů i některých vybraných pokusů.
Předmět je úzce propojen s předmětem Didaktika organické chemie.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Literature -
Voet - Biochemistry
www.studiumbiochemie.cz
didaktikabiochemie.natur.cuni.cz
didaktikaorganickechemie.natur.cuni.cz
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
www.studiumbiochemie.cz
didaktikabiochemie.natur.cuni.cz
Harry Fletcher-Wood - Responzivní výuka
Robert Čapek - Moderní Didaktika, Líný učitel
Carl Hendrick, Robin Macpherson - Co funguje ve školní třídě?
Paul Ginnis - Efetivní výukové nástroje pro učitele
Piaget - Psychologie dítěte
Last update: Distler Petr, doc. RNDr., Ph.D. (10.10.2021)
Requirements to the exam -
Active participation in the seminar (including in the form of an online seminar).
Ongoing completion of assigned tasks.
Student's presentation in the seminar according to given requirements (presentation of the overall teaching concept of the selected topic + demonstration of activating methods).
Final test.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Aktivní účast na semináři (i ve formě online semináře).
Průběžné vypracování zadaných úkolů.
Výstup studenta ne semináři dle zadaných požadavků (prezentace celkového konceptu výuky vybraného tématu + ukázky aktivizačních metod).
Závěrečný Test.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (04.02.2021)
Syllabus -
Methods and Forms of Work:
The subject is taught using the tandem teaching method. Discussion methods and creating models of situations from the school environment predominate.
Curriculum / Topics:
(The methods listed below are always demonstrated on a selected segment of the biochemistry curriculum.)
Pedagogical Documents (Framework Education Program, School Education Program, Thematic Plan)
Biochemistry Textbooks
Learning Theory (forgetting curve, attention curve, memory theory, phases of a lesson, the importance of motivation, educational objectives and their significance in teaching, Bloom's taxonomy of objectives)
Working with Educational Videos / Texts / Mobile Applications
Inquiry-Based Learning
Formative and Summative Assessment
Classroom Communication – Developing Speech Skills
Virtual Teaching Lesson
Problematic Sections in Biochemistry Teaching (respiratory chain, photosynthesis) – the importance of visualization in chemistry teaching
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Metody a formy práce:
Předmět je vyučován tandemovou metodou. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí.
Učivo / témata:
(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva biochemie)
Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, Tematický plán)
Učebnice biochemie
Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)
Filozofie líného učitele
Aktivizační metody (+ didakticky cyklus C.M.I.A.R.E.)
Kritické myšlení RWCT metody (+ didaktický cyklus E-U-R)
Just in Time Teaching metody
Koncept převrácené třídy
Vrstevnické učení
Práce s výukovým videem / textem / mobilními aplikacemi
Badatelsky orientovaná výuka
Formativní a sumativní hodnocení
Komunikace ve třídě – rozvoj řečových dovedností
Virtuální vyučovací hodina
Problematické úseky ve výuce biochemie (dýchací řetězec, fotosyntéza) – význam vizualizace ve výuce chemie
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Learning outcomes -
The student...
… analyzes the Framework Education Program (FEP) (and selected School Education Programs, SEPs) with respect to key competencies, goals of the entire educational area "Man and Nature," expected outcomes, and curriculum content with a focus on biochemistry.
… comments on the strengths and weaknesses of the presented thematic plan/SEP with a focus on biochemistry in secondary schools.
… analyzes and compares available biochemistry textbooks for secondary schools.
… applies significant elements of learning theory to biochemistry teaching.
… analyzes, evaluates, and compares selected didactic methods.
… lists the advantages and disadvantages of selected didactic methods in biochemistry teaching.
… compares the philosophy of the "Lazy Teacher" with the philosophy of other teachers.
… proposes a teaching concept for an entire biochemistry topic (What? – content; Why? – goals/expected outcomes; How? – selection of appropriate didactic methods; Whom? – student characteristics).
… within the teaching concept (designing several lessons), sets goals/expected outcomes for all lessons, using Bloom's taxonomy of objectives, and suggests a timeline for all lessons.
… within the teaching concept, appropriately links the presented curriculum to everyday life, emphasizes cross-curricular relationships, and complements the teaching plan with suitable laboratory activities.
… integrates activating methods (or RWCT methods) into the teaching concept using the C-M-I-A-R-E cycle (or adhering to the three-phase E-U-R cycle).
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Student
… analyzuje RVP (a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu se zaměřením na biochemii.
… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP se zaměřením na biochemii na SŠ.
… analyzuje a porovnává dostupné učebnice biochemie pro SŠ.
… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky biochemie.
… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.
… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce biochemie.
… porovnává filozofii Líného učitele s filozofií jiných učitelů.
… navrhne koncept výuky celého tématu z učiva biochemie (Co? – obsah; Proč? – cíle/očekávané výstupy; Jak? – volba vhodných didaktických metod; Koho? – charakteristika žáků)
… v rámci konceptu výuky (návrhu několika vyučovacích hodin) stanovuje cíle/očekávané výstupy všech VH, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů, navrhuje časové rozložení všech VH.
… v rámci konceptu výuky vhodným způsobem propojuje předkládané učivo s každodenním životem, klade důraz na mezipředmětové vztahy a návrh výuky doplní o vhodnou laboratorní výuku.
… v rámci konceptu výuky začlení aktivizační metody (či metody RWCT) s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (popř. dodržením třífázového cyklu E-U-R).
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)