The purpose of the course Didactics of Organic Chemistry is to prepare future chemistry teachers for secondary schools for their teaching practice, where they will utilize their specialized knowledge of organic chemistry in their pedagogical work at the secondary school level.
In the seminar, we will explore selected activating methods both theoretically and, more importantly, practically. Emphasis is placed on the students' active involvement.
In demonstration outputs (microteaching), students individually present the preparation of selected topics in organic chemistry using model examples and selected activating methods.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Účelem předmětu Didaktika organické chemie je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole.
V semináři se seznámíme s vybranými aktivizačními metodami jak teoreticky tak především prakticky. Důraz je kladen na vlastní činnost studentů.
V ukázkových výstupech (mikrovyučování) studenti jednotlivě prezentují zpracování vybraných témat z organické chemie na modelových příkladech s využitím vybraných aktivizačních metod.
Last update: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
Literature -
didaktikabiochemie.natur.cuni.cz
Robert Čapek - Modern Didactics
Robert Čapek - The Lazy Teacher
Carl Hendrick, Robin Macpherson - What Works in the Classroom?
Paul Ginnis - Efetivní výukové nástroje pro učitele
Piaget - Psychologie dítěte
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (04.02.2021)
Requirements to the exam -
80% attendance at seminars
Active participation in seminars.
Completion of assigned tasks.
Student presentations (selected activities).
Final test.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
80% prezenční účast na seminářích
Aktivní účast na seminářích.
Vypracování zadaných úkolů.
Výstup studentů (vybrané aktivity).
Závěrečný test.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (04.02.2021)
Syllabus -
Methods and Forms of Work:
The subject is taught using the tandem teaching method. Discussion methods and creating models of situations from the school environment predominate.
Curriculum / Topics:
(The methods listed below are always demonstrated on a selected segment of the organic chemistry curriculum.)
Pedagogical Documents (Framework Education Program, School Education Program, Thematic Plan)
Organic Chemistry Textbooks
Learning Theory (forgetting curve, attention curve, memory theory, phases of a lesson, the importance of motivation, educational objectives and their significance in teaching, Bloom's taxonomy of objectives)
Models of Organic Substances
Structure of Organic Compounds
Lesson Preparation (INTRO)
Activating Methods (selected by students)
Didactic Cycle C.M.I.A.R.E.
Working with Educational Videos / Texts
Mobile Applications in Chemistry Teaching (ChemTube, KingDraw, iMolview, Kahoot!, and others)
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Metody a formy práce:
Předmět je vyučován tandemovou metodou. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí.
Učivo / témata:
(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva organické chemie)
Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, tematický plán)
Učebnice organické chemie
Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)
Modely organických látek
Struktura organických látek
Příprava na vyučovací hodinu (INTRO)
Aktivizační metody (výběr záleží na studentech)
Didakticky cyklus C.M.I.A.R.E
Práce s výukovým videem / textem
Mobilní aplikace ve výuce chemie (ChemTube, KingDraw,iMolview, Kahoot! a další)
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Entry requirements - Czech
Je vhodné, aby studenti již měli předem absolvovány související předměty didaktiky chemie:
Didaktika obecné chemie (MC280P01),
Didaktika anorganické chemie (MC280P02),
Počítače a internet v chemii I. (MC280P64),
pokud možno též Experimenty ve výuce chemie I. (MC280C04).
Last update: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
Learning outcomes -
The student...
… analyzes the Framework Education Program (FEP) (and selected School Education Programs, SEPs) with respect to key competencies, goals of the entire educational area "Man and Nature," expected outcomes, and curriculum content with a focus on organic chemistry.
… comments on the strengths and weaknesses of the presented thematic plan/SEP with a focus on organic chemistry.
… analyzes and compares available organic chemistry textbooks for secondary schools.
… applies significant elements of learning theory to the teaching of organic chemistry.
… constructs various organic compounds, including natural substances (e.g., cyclic and non-cyclic forms of monosaccharides) using models of organic substances.
… uses models of organic compounds to determine and describe the configuration and conformation of the respective organic molecules.
… analyzes, evaluates, and compares selected didactic methods.
… lists the advantages and disadvantages of selected didactic methods in teaching organic chemistry.
… creates materials to support organic chemistry teaching by incorporating a mobile application/web tool (Padlet, Jamboard, etc.)/video.
… creates quizzes using the Kahoot! application (or similar applications, e.g., Wizer.me).
… familiarizes themselves with the philosophy of the "Lazy Teacher" and compares it with the philosophy of the "traditional" teacher. They critically assess this philosophy and state the advantages and disadvantages of incorporating it into chemistry teaching.
… designs one lesson for organic chemistry teaching, incorporating an activating method (for the purpose of introducing the content) and using the C-M-I-A-R-E cycle (sets the activity goal, selects appropriate methods, provides instructions to students, implements the action, and conducts final reflection and evaluation).
… within the design of one lesson, sets its goals/expected outcomes using Bloom's taxonomy of objectives.
… appropriately phases the designed lesson (states the phases of the lesson) and processes it didactically (presents not only the content but also the complete didactic design of the lesson).
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Očekávané výstupy:
Student
… analyzuje RVP ( a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu se zaměřením na organickou chemii.
… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP se zaměřením na organickou chemii.
… analyzuje a porovnává dostupné učebnice organické chemie pro SŠ.
… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky organické chemie.
… staví z modelu organických látek různé organické sloučeniny včetně přírodních látek (např. cyklické a necyklické formy monosacharidů).
… pomocí modelů organických sloučenin stanovuje a popisuje konfiguraci a konformaci příslušných organických molekul.
… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.
… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce organické chemie.
… vytváří materiály pro podporu výuky organické chemie se začleněním mobilní aplikace / webového nástroje (padlet, jamborad, apod.) / videa.
… prostřednictvím aplikace Kahoot! (či obdobné aplikace např. wizer.me) vytváří kvízy.
... seznámí se s filozofií Líného učitele a tu porovná s filozofií "tradičního" učitele. Kriticky přistupuje k této filozofii a udává výhody a nevýhody začlenění do výuky chemie.
…navrhne 1 VH do výuky organické chemie se zapojením aktivizační metody (za účelem expozice učiva) a s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (stanovuje cíl aktivity, volí vhodné metody, žákům předkládá instrukce, realizuje akci a provádí závěrečnou reflexi a evaluaci).
… v rámci návrhu 1 VH stanovuje její cíle / očekávané výstupy, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů.
… navrhnutou 1 VH vhodným způsobem rozfázuje (uvádí fáze VH) a didakticky zpracuje (předkládá nejen učivo, ale též kompletní didaktické zpracování VH).
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)