SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Behavioural Economics in Practice - HOPV0150
Title: Behaviorální ekonomie ve veřejné politice
Guaranteed by: Department of Economics and Empirical Legal Studies (22-KNH)
Faculty: Faculty of Law
Actual: from 2024
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:written
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Ing. Josef Montag, Ph.D.
Incompatibility : HP0681
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Předmět je zaměřen na uvedení studentů do problematiky behaviorální ekonomie a její možné aplikace v praxi.
Behaviorální ekonomie svou integrací psychologie lidského rozhodování a jednání do ekonomické analýzy identifikuje situace, ve kterých se jedinci systematicky odchylují od predikcí standardních ekonomických modelů založených na racionalitě, s cílem zlepšit stávající modely. Tento předmět představuje základní koncepty behaviorální ekonomie s následným formulováním implikací pro provádění praktické hospodářské politiky v duchu tzv. „nudging“, a to ve vybraných oblastech jako je trh práce, zdravotní politika, důchodová politika, tvorba úspor, vzdělávací politika, ekonomie blahobytu, štěstí a další. Cílem předmětu je ilustrovat, jak behaviorální ekonomie může svým přispěním pomoci k dosažení efektivnějších výstupů.
Pro plné pochopení probírané látky je doporučena průběžná domácí příprava na každou přednášku (četba vybraných kapitol základní literatury).
Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni:
- pochopit základní koncepty behaviorální ekonomie a jejich souvislost se standardní ekonomií;
- kriticky zhodnotit a identifikovat oblasti, ve kterých aplikace behaviorálních konceptů může přispět ke zlepšení právní regulací a obecně opatření ve veřejné sféře s ohledem na jejich implementaci, efektivnost či přerozdělování;
Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
Requirements to the exam - Czech

1.           Zkouška je písemná a spočívá ve vypracování závěrečného testu.

2.           Student musí dosáhnout alespoň 60 % ze závěrečného testu k úspěšnému splnění kontroly studia.

3.      Závěrečný test je založen na přednáškách a základní literatuře (viz výše). Je testováno pochopení probíraných konceptů a teorií.

4.      U zkoušky není možné používat právní předpisy ani jiné zdroje.

5.      Alternativně lze potřebný počet bodů získat i plněním průběžných domácích úkolů.

Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
Syllabus - Czech

Předmět zahrnuje tato témata:

-        Vymezení behaviorální ekonomie vůči neoklasické ekonomii

-        Libertariánský paternalismus a jeho kritika

-        Prospektová teorie a její aplikace

-        Heuristika, kognitivní odchylky a jejich aplikace

-        Mentální účtování a aplikace

-        Architektura výběru, výchozí pravidla a jejich aplikace

-        Rámcování, kotvení a aplikace

-        Nudging, jeho kritika a aplikace

-        Monetární a nemonetární motivace

-        Racionální nepozornost a její základní důsledky

-        Psychologie chudoby

-        Aplikace: investování, dárcovství, sankce, vymáhání práva

Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
Learning resources - Czech

Základní literatura:

1.     Thaler, R.H., Sunstein, C.R. 2008. Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. New Haven: Yale University Press („N“). [česky (2010): Nudge (Šťouch) Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí. Zlín]

2.     Mullainathan, S., & Shafir, E. (2013). Scarcity: Why having too little means so much. Times Books/Henry Holt and Co.

     3.      Kahneman, D. 2012. Myšlení rychlé a pomalé, Jan Melvil Publishing, ISBN 978-80-87270-42-4

Ostatní literatura:

     1. Benhassine, N., Devoto, F., Duflo, E., Dupas, P., Pouliquen, V.,  2015, Turning a Shove into a Nudge: A ‘Labeled Cash Transfer’ for Education. American Economic Journal: Economic Policy 7(3): 86-125.

2.      Bertrand, M., Mullainathan, S, Shafir, E., 2004, A Behavioral-Economics View of Poverty, The American Economic Review, Vol. 94, No. 2, Papers and Proceedings of the One Hundred Sixteenth Annual Meeting of the American Economic Association San Diego, CA, January 3-5, pp. 419-423.

     3. Beshears, J., Choi, J., Laibson D. and Madrian, B.C., 2008. The Importance of Default Options for Retirement Savings Outcomes: Evidence from the United States. In S.J. Kay T. Sinha, Lessons from Pension Reform in the Americas, New York: Oxford University Press, pp. 59-87, http://www.nber.org/kapitolas/c4539.pdf

     4. Brian Wansink 2013, Turning Mindless Eating into Healthy Eating. In Eldar Shafir, ed.,The Behavioral Foundations of Public Policy (Princeton University Press: Princeton, NJ), pp. 310-328.

     5. Camerer C. 2000: Prospect theory in the wild: Evidence from the field, In: Choices, Values, and Frames. Contemporary Psychology. No.47. American Psychological Association , Washington, DC, pp. 288-300. ISBN 9780521621724.

     6. Foote, C.L., Goette, L., Meier, S., 2009. Policymaking Insights from Behavioral Economics. Federal Reserve Bank of Boston, Boston, kapitola 4, The Behavioral Economics of the Labor Market: Central Findings and Their Policy Implications, Ernst Fehr, Lorenz Goette, and Christian Zehnder.

          7. Gneezy, U., & Rustichini, A. (2000). A fine is a price. The Journal of Legal Studies29(1), 1-17.

     8. Hanoch, Y., Rice, T., Cummings J. and Wood, S., 2009, How Much Choice Is Too Much? The Case of the Medicare Prescription Drug Benefit.” Health Services Research, 44(4): 1157-1168.

     9. Hansen, G.P., Jespersen, A., 2013, Nudge and the Manipulation of Choice. A Framework for the Responsible Use of the Nudge Approach to Behaviour Change in Public Policy, European Journal of Risk Regulation, 1, p.3-28

10     .    Haushofer, J., Fehr, E., On the Psychology of Poverty, DOI: 10.1126/science.1232491, 862 (2014); 344, Science

11     .    Kahneman, D., Knetsch, J.L., Thaler, R.H., Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias, The Journal of Economic Perspectives, 5(1), pp. 193-206, Winter 1991.

12     .    Kahneman, D., Knetsch, L.J. and Thaler, R., 1990. "Experimental Tests of the Endowment Effect and the Coase Theorem." Journal of Political Economy 98 (6): 1325-1348. (PDF)

1     3.    Kim Ly and Dilip Soman, 2013, Nudging around the world, Rotman School of Management, Toronto.

     14     .              Madrian, B.C., 2009. “Mental Accounting in Portfolio Choice: Evidence from a Flypaper Effect.” American Economic Review, 99(5):2085 - 95.

     15     .              Posner, R. A. 1998: Rational choice, behavioral economics, and the law. Stanford Law Review, str. 1551-1575.

     16.    Rebonato, R., 2013, A  Critical  Assessment  of  Libertarian  Paternalism, University of Oxford - Mathematical Institute, SSRN papers.

     17.    Shlomo B., Thaler, B., 2007, Heuristics and Biases in Retirement Savings Behavior, Journal of Economic Perspectives, 21(3): 81-104.

               18.         van Winden, F. A., & Ash, E. (2012). On the behavioral economics of crime. Review of Law & Economics8(1), 181-213.

     19.    Wilkinson, W. 2007, In pursuit of happiness research: Is it reliable? What does it imply for policy? Policy Analysis, 590, str. 1-41.

20.  Kube, S., M. A Maréchal, and C. Puppe. 2012. “The currency of reciprocity— Gift-exchange in the workplace.” American Economic Review, 102(4), 1644 - 1662.

21. Ariely, D., and K. Wertenbroch. 2002. “Procrastination, deadlines, and performance: Self-control by precommitment.” Psychological Science 219–224.

22.  Exley, Christine L., and Judd B. Kessler. 2024. "Motivated Errors." American Economic Review, 114 (4): 961-87.

23. Charness, G. & Sutter, M. Groups Make Better Self-Interested Decisions. J. Econ. Perspect. 26, 157–176 (2012).

24. Lane, Tom, Daniele Nosenzo, and Silvia Sonderegger. "Law and norms: Empirical evidence." American Economic Review 113, no. 5 (2023): 1255-1293.

25. A. Mani, S. Mullainathan, E. Shafir, J. Zhao, Poverty impedes cognitive function. Science 341(6149), 976-980 (2013).

26. Bartoš, Vojtěch, Michal Bauer, Julie Chytilová, and Filip Matějka. 2016. “Attention Discrimination: Theory and Field Experiments with Monitoring Information Acquisition.” The American Economic Review 106 (6): 1437–75.

27.   Bartoš, V., Bauer, M., Cahlíková, J. and Chytilová, J. (2022) ‘Communicating Doctors’ Consensus Persistently Increases COVID-19 Vaccinations’, Nature, 606, 542–549.

28. Maćkowiak, Bartosz, Filip Matějka, and Mirko Wiederholt. 2023. "Rational Inattention: A Review." Journal of Economic Literature, 61 (1): 226-73.

Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
Registration requirements - Czech

Rekvizity materiální (doporučení pro zápis předmětu): Pro zápis předmětu je vhodné, aby student měl absolvován nebo alespoň zapsán předmět Právo a ekonomie I nebo obdobný předmět základů mikroekonomie.

Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html