Special Pedagogy - APS300119
Title: Speciální pedagogika
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2008
Semester: summer
Points: 1
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, colloquium [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Pre-requisite : APS300001
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Předmět má za úkol seznámit posluchače se základními cíli, úkoly, terminologií a členěním oboru speciální pedagogiky. Aktuální informace jsou zaměřeny na problematiku nejen biologických, ale zejména výchovných a vzdělávacích zákonitostí socializačního procesu jedinců se speciálními výchovnými potřebami a na oblast integrace postižených do běžného společenského prostředí.
Last update: KPSBIDLO (08.09.2006)
Literature - Czech
Povinná:
Kábele, F. Základy speciálně pedagogického poradenství. Praha: SPN, 1998.

Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998.

Doporučená:
Edelsberger, L. Defektologický slovník. Nakladatelství Praha: H+H, 2000.

Jesenský, J. a kol. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1993.

Kerrová, A. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

Kysučan, J., Kuja, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 1999.

Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999.

Renotiérová, M. Integrace handicapovaných dětí do podmínek školy. (Učební text pro distanční vzdělávání.) Olomouc: UP, 2001.

Vašek, Š. Špeciálna pedagogika. Bratislava: Sapientia, 1996.

Last update: KPSBIDLO (06.02.2007)
Teaching methods - Czech

přednáška/seminář

Last update: KPSBIDLO (19.09.2007)
Requirements to the exam - Czech

Test získaných znalostí - osvojení problematiky probírané na přednáškách a v odborných pramenech.

Last update: KPSBIDLO (19.09.2007)
Syllabus - Czech

Speciální pedagogika jako vědní obor, jeho postavení v systému věd. Členění speciální pedagogiky, úkoly jednotlivých speciálně pedagogických disciplín.

Základní terminologie speciální pedagogiky, její cíle a úkoly. Speciálně pedagogické metody.

Normalita a abnormalita ve speciální pedagogice, východiska rozdílnosti.

Jedinci se speciálními potřebami. Etiologie, výskyt a prevence jednotlivých druhů postižení. Občansko právní dimenze zdravotně postižených.

Pojetí speciální pedagogiky - základní historiografické údaje.

Socializace jako cíl speciální pedagogiky. Socializační proces a jeho stupně u postižených jedinců.

Kvality životního stylu ve vztahu k postižení. Základní psychologická problematika znevýhodněných osob.

Terapeutické metody ve speciální pedagogice.

Psychoterapie postižených. Terapeutická skupina a její význam.

10.Rodina postiženého dítěte - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.

Komplexní rehabilitace postižených jedinců.

Poradenství ve speciální pedagogice jako součást systému ucelené rehabilitace. Systém poradenských institucí.

Psychopedie, základní terminologie. Mentálně retardované osoby z hlediska možností socializačního procesu.

Somatopedie, její pojetí a základní terminologie. Nejčastější typy pohybových postižení, výchovná problematika těchto jedinců.

Základní pojmy surdopedie. Nejčastější sluchové vady, sociabilita těchto jedinců.

Terminologie logopedie. Komplexní služby pro jedince s narušením komunikačních schopností.

Charakteristika oboru tyflopedie, současná odborná terminologie. Přehled nejčastějších poruch zraku, socializační proces.

Etopedie a základní charakteristika užívané terminologie. Problematika jedinců s poruchami chování.

Last update: KPSBIDLO (19.09.2007)
Entry requirements - Czech

atestace ze Základů pedagogiky (APS300001)

Last update: KPSBIDLO (19.09.2007)