|
|
|
||
Předmět má za úkol seznámit posluchače se základními cíli, úkoly, terminologií a členěním oboru speciální pedagogiky. Aktuální informace jsou zaměřeny na problematiku nejen biologických, ale zejména výchovných a vzdělávacích zákonitostí socializačního procesu jedinců se speciálními výchovnými potřebami a na oblast integrace postižených do běžného společenského prostředí. Last update: KPSBIDLO (08.09.2006)
|
|
||
Povinná:
Kábele, F. Základy speciálně pedagogického poradenství. Praha: SPN, 1998. Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. Doporučená:Edelsberger, L. Defektologický slovník. Nakladatelství Praha: H+H, 2000. Jesenský, J. a kol. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1993. Kerrová, A. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. Kysučan, J., Kuja, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 1999. Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. Renotiérová, M. Integrace handicapovaných dětí do podmínek školy. (Učební text pro distanční vzdělávání.) Olomouc: UP, 2001. Vašek, Š. Špeciálna pedagogika. Bratislava: Sapientia, 1996. Last update: KPSBIDLO (06.02.2007)
|
|
||
přednáška/seminář Last update: KPSBIDLO (19.09.2007)
|
|
||
Test získaných znalostí - osvojení problematiky probírané na přednáškách a v odborných pramenech. Last update: KPSBIDLO (19.09.2007)
|
|
||
Speciální pedagogika jako vědní obor, jeho postavení v systému věd. Členění speciální pedagogiky, úkoly jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Základní terminologie speciální pedagogiky, její cíle a úkoly. Speciálně pedagogické metody. Normalita a abnormalita ve speciální pedagogice, východiska rozdílnosti. Jedinci se speciálními potřebami. Etiologie, výskyt a prevence jednotlivých druhů postižení. Občansko právní dimenze zdravotně postižených. Pojetí speciální pedagogiky - základní historiografické údaje. Socializace jako cíl speciální pedagogiky. Socializační proces a jeho stupně u postižených jedinců. Kvality životního stylu ve vztahu k postižení. Základní psychologická problematika znevýhodněných osob. Terapeutické metody ve speciální pedagogice. Psychoterapie postižených. Terapeutická skupina a její význam. 10.Rodina postiženého dítěte - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti. Komplexní rehabilitace postižených jedinců. Poradenství ve speciální pedagogice jako součást systému ucelené rehabilitace. Systém poradenských institucí. Psychopedie, základní terminologie. Mentálně retardované osoby z hlediska možností socializačního procesu. Somatopedie, její pojetí a základní terminologie. Nejčastější typy pohybových postižení, výchovná problematika těchto jedinců. Základní pojmy surdopedie. Nejčastější sluchové vady, sociabilita těchto jedinců. Terminologie logopedie. Komplexní služby pro jedince s narušením komunikačních schopností. Charakteristika oboru tyflopedie, současná odborná terminologie. Přehled nejčastějších poruch zraku, socializační proces. Etopedie a základní charakteristika užívané terminologie. Problematika jedinců s poruchami chování. Last update: KPSBIDLO (19.09.2007)
|
|
||
atestace ze Základů pedagogiky (APS300001) Last update: KPSBIDLO (19.09.2007)
|