|
|
|
||
Předmět Český znakový jazyk 5 přímo navazuje na předmět Český znakový jazyk 4; na předmět Český znakový jazyk V dále navazuje předmět Český znakový 6. Cílem celého šestisemestrálního semináře je dosažení jazykových kompetencí studentů odpovídajících přibližně úrovni B1 dle SERRJ.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2021)
|
|
||
V opoře o dosavadní praktickou znalost českého znakového jazyka a teoretické znalosti o komunikaci Neslyšících dále zlepšovat své řečové a komunikační dovednosti v přímém kontaktu s neslyšícími mluvčími. Last update: NOVAR8AF (29.06.2017)
|
|
||
Prezenční výuka: Účast na semináři (min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, zápočtový test (min. úspěšnost 75 %).
Distanční výuka: Aktivní účast na online výuce (min. 60% účast) přes platformu ZOOM, průběžné plnění zadávaných úkolů, samostudium v Moodlu (natočení se a vkládání videií do Moodle apod). Zápočtový test realizovaný formou videohovoru (min. úspěšnost 75 %).
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.
Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2021)
|
|
||
BURIANOVÁ, H., JURÁŠKOVÁ, A. Červená Karkulka - čtení a hraní. [CD-ROM] Brno: Labyrint, 2004. Český znakový jazyk pro pedagogy českých neslyšících I., II., III. [DVD-ROM] Praha: JC Ulita, 2011. ISBN 978-80-87526-00-2. HAY, I. Vlastní jména místní v českém znakovém jazyce. Znaky větších měst České republiky a hlavních měst v Evropě. Diplomová práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2010. HEJLOVÁ, L. Motivovanost vybraných toponym města Prahy v českém znakovém jazyce.Bakalářská práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2011. KASTNEROVÁ, E. Pražské památky v kultuře českých neslyšících a jejich pojmenování v českém znakovém jazyce.Bakalářská práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2011. LANGER, J. a kol. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast vlastivědy. [DVD-ROM] Praha: Fortuna, 2007. ISBN 978-80-7373-019-2. LANGER, J. a kol. Slovník vybraných pojmů znakového jazyka pro oblast biologie člověka a zdravověda. [CD-ROM] Praha: Fortuna, 2008. ISBN 978-80-7373-041-3. Langer, J., Ptáček, V., Dvořák, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk 1., 2., 3., 4. [CD-ROM] Olomouc: PedF Univerzity Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0846-5. MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P. Slovní zásoba a terminologie českého znakového jazyka. Speciální pedagogika, roč. 18, 2008, s. 138-148. ISSN1211-2720. Moje první pohádky v českém znakovém jazyce a v češtině. [CD-ROM]. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2010. MOTEJZÍKOVÁ, J. Simultánnost v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2005. NOVÁKOVÁ, R. a kol. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2011. Po českých hradech a zámcích s průvodcem v českém znakovém jazyce. [DVD-ROM] Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2010. POTMĚŠIL, M. a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002. ISBN: 80-7168-800-2. POTMĚŠIL, M a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka 0-Ž. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-7168-917-3. POTMĚŠIL, M a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka: doplněk 0-Ž. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-7168-946-7. PTÁČEK, A. Humor neslyšících. [DVD] 1. vyd. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-06-2. PŮLPANOVÁ, L. (ed.) Dívej se, povídám… Texty od Neslyšících, pro Neslyšící, o Neslyšících. 1. vyd. Praha: ČUN, 2006. SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. 1. vyd. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9. ŠŮCHOVÁ, L. a kol. Slovník český jazyk - český znakový jazyk: Školská jazykovědná terminologie pro 1. a 2. stupeň základních škol. [CD-ROM] Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2007. TETAUEROVÁ, I. Vlastní jména místní v českém znakovém jazyce.Bakalářská práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2008. TUČKOVÁ, D. Deixe a prostor v českém znakovém jazyce. Bakalářská práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2011. VYSUČEK, P. Specifické znaky v českém znakovém jazyce. [DVD]. 1. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-55-0.
Další literatura dle zadání vyučujícího předmětu. Last update: NOVAR8AF (29.06.2017)
|
|
||
V semináři jsou prohlubovány znalosti studentů o komunikaci Neslyšících a o českém znakovém jazyce. V návaznosti na výuku předchozích semestrů jsou rozvíjeny produkční a percepční schopnosti studentů, kteří jsou schopni se souvisle vyjadřovat v českém znakovém jazyce v delších promluvách a porozumět delšímu projevu v českém znakovém jazyce. Důraz je kladen na zlepšování komunikačních dovedností v přímém kontaktu s neslyšícími mluvčími.
Výuka bude probíhat přímo v českém znakovém jazyce (bez výchozího nebo zprostředkujícího českého jazyka). Projev každého studenta v českém znakovém jazyce bude min. jedenkrát za semestr zaznamenán a následně analyzován.
Při práci v semináři je pozornost průběžně zaměřena na dva základní okruhy (v nichž jsou zároveň upevňovány a prohlubovány dosud nabyté dovednosti a znalosti): 1. Jazykové a komunikační jevy: a) nemanuální prostředky b) simultánní konstrukce c) perspektiva pozorovatele x perspektiva účastníka d) střídání rolí e) predikátové klasifikátory f) výstavba souvislého textu
2. Slovní zásoba/tematické okruhy: a) Vtipy, humor neslyšících (kulturní rozdíly mezi slyšícími a Neslyšícími) b) Filmy (typy filmu, stručné vyprávění o filmu, kino x TV x DVD…) c) Praha a ostatní města v ČR (popis města a jejich příběhy…) d) Dobré a špatné životní zážitky e) Pohádky (tradiční pohádky, stručné vyprávění o svém oblíbené pohádky) f) Slovní zásoba z oblasti - informatiky, zeměpis a přírodopis Last update: Nováková Radka, Mgr. (26.08.2021)
|
|
||
Předmět je určen pouze pro studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících. Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2021)
|