Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
The course Didactics Vv 2: art and school deals with questions of perception of visuality, possibilities of its interpretation and further involvement in art education. It studies culture and art semiotically as a tangle of varying meanings of symbolic order, an artifact as an opportunity to seek it. It builds on students' knowledge of art theory and history. It leads to their deeper reflection in order to integrate with the didactics of art education. It acquaints students with methodology of gallery and museum pedagogy, possibilities of cooperation between the school and the museum/gallery and their impact on development of general and cultural competencies of pupils. It strives for systematic and critical thinking in context, development of communication and reflective competences of students. It aims at the ability to apply its own perception and knowledge of art theory and history in the preparation and realization of art activities in primary school.
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Předmět Didaktika Vv 2: umění a škola se zabývá otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Na kulturu a umění nahlíží sémioticky jako na spleť proměnlivých významů symbolického řádu, na artefakt jako na příležitost k jeho hledání. Staví na znalostech studentů z teorie a historie umění.
Vede k jejich hlubší reflexi s cílem integrovat je s didaktikou výtvarné výchovy. Seznamuje studenty s metodami
galerijní a muzejní pedagogiky, možnostmi spolupráce školy a muzea, galerie a jejich dopadem na rozvoj
obecných i kulturních kompetencí žáků. Usiluje o systematické a kritické myšlení v souvislostech, rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí studentů. Směřuje ke schopnosti uplatňovat vlastní percepci a znalosti z teorie a dějin umění v přípravě i realizaci výtvarných činností.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Příprava na výuku
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 2 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na klasifikovaný zápočet 5 hodin
Literature -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013
JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum 2013
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum
ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo 2005. ISBN 80-7203-677-7
ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo 2007. ISBN 978-80-7203-893-0
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart 2010
NOVOTNÁ, M. Kontext a práce s ním ve Vv. In: Výtvarná výchova 2/2013
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013
JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum 2013
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum
ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo 2005. ISBN 80-7203-677-7
ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo 2007. ISBN 978-80-7203-893-0
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart 2010
NOVOTNÁ, M. Kontext a práce s ním ve Vv. In: Výtvarná výchova 2/2013
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
1. Umění ve Vv. Interpretace uměleckého díla, obsah a význam.
2. Metody muzejní a galerijní edukace.
3. Obsah a význam díla a jeho transformace do výtvarného úkolu. Plánování výuky.
4. Vizuální kultura v díle J. Bergera.
5. Muzejní a galerijní edukace. Příklady programů, dílen aj. NG v Praze, Galerie Rudolfinum, DOX
6. Tvořivost v receptivních činnostech ve Vv
7. Prezentace navržených hodin, společná diskuse.
8.-12. Semináře probíhají průběžně formou návštěv galerií, účasti či reflexe vzdělávacích programů v muzejních institucích, příp. v učebně analýzou díla. (Dle aktuálních časových možností kurzu a spolupracujících institucí)
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
credit - submitting the ongoing tasks; presentation of the professional portfolio
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
klasifikovaný zápočet - plnění průběžných úkolů, průběžné zpracování profesního portfolia