Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)
The course presents basic paradigms of health promotion. It defines the issue of health literacy and its development priorities. Health education is a conscious creation of opportunities for learning about ways to promote health and a basis for the necessary changes in behavior. It is based on the objectives of the WHO program "Health 21. It analyzes the relationship between physical education and health from the perspective of biopsychosocial.
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (11.10.2023)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví. Vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Výchovu ke zdraví, považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Opírá se o cíle programu WHO "Zdraví 21. Analyzuje vztah tělesná výchova vs. zdraví z pohledu biopsychosociálního. Součástí předmětu je realizace praktického metodického výstupu orientovaného na netradiční, úpolové činnosti a hry včetně psychomotoriky.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquire basic knowledge focused on the issue of the relationship between physical education and health, including the issue of hypokinesis.
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)
Cílem předmětu je získat základní vědomosti orientované na problematiku vztahu tělesné výchovy a zdraví včetně problematiky hypokineze.Cílem předmětu je získat základní vědomosti orientované na problematiku vztahu tělesné výchovy a zdraví včetně problematiky hypokineze.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (08.02.2022)
Přímá výuka 8 hodin
Příprava na konzultace (za semestr) 20 hodin
Zpracování úkolu 22 hodin
Příprava za zápočet 20 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KOPECKÝ, M., Et Al. Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3472-8
KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2
PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1
WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2
MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
Syllabus -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)
1. Determinants of health and possibilities of their influence.
2. Health literacy and its role in health care, development priorities.
3. Ways of health education that respect health as a state of mental, mental and social well-being.
4. Information background for health promotion, selective access to information.
5. The role of the teacher in the process of deciding on one's own behavior towards health.
6. Current health vs. health issuesPhysical Education
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)
1. Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.
2. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.
3. Způsoby výchovy ke zdraví, které respektují zdraví jako stav psychické, duševní a sociální pohody.
4. Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.
5. Úloha pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví.
6. Aktuální otázky zdraví vs. tělesná výchova
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (28.05.2019)
Requirements for fulfilling the subject (credit or exams) are clearly based on the content of the syllabus, annotation and studied list of literature in the description of the subject in the SIS and are further specified by the teacher at the beginning of the semester.
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (11.10.2023)
Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru. Součástí zakončení předmětu je realizace praktického metodického výstupu orientovaného na netradiční, úpolové činnosti a hry včetně psychomotoriky.