Pedagogical aspects of aestetic interactions: Aims, contents and tools of art education in kindeergartens school.
Conceptual models of art education as an influence of planning (teaching unit, thematic units, projects).
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Pedagogické aspekty výtvarně estetických interakcí: Cíle, obsah a prostředky výtvarné výchovy v mateřské škole.
Myšlenkové modely realizace výtvarné výchovy jako formy plánu ( jednotky výtvarné výchovy, metodické řady, projekty).
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
III. To make preconditions of full qualified and responsible teacher´s deciding in Art Education situations : their planning, realization and evaluation vizual art activities in a kondergarten..
IV. To make preconditions of full qualified look at children´s art (process and product) , spontaneous and with teacher´s guidance.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Cíl výuky: III. Vytvořit předpoklady pro odpovědné a kompetentní a teoreticky reflektované rozhodování učitele v situacích školní výtvarné výchovy - motivující přípravu, vedení a hodnocení výtvarných činností včetně poučeného náhledu na ně.
Cíl výuky: IV. Vytvořit poučený náhled na kvalitu výtvarně výchovného procesu a jeho výsledků. Položit základy k porozumění dětskému výtvarnému projevu jako východisku pro pedagogickou diagnostiku a pedagogické rozhodování v situacích výtvarné výchovy.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.
HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.
UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá
VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4
KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3
HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991.117 s. ISBN 80-7066-368-5.
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s.
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1995. 57 s.
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) . 1.vyd.Praha : Portál 1999. 192 s. ISBN 80-7178-262-9.
SLAVÍKOVÁ,V; SLAVÍK,J.; HAZUKOVÁ,H. Výtvarné čarování ( Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha : UK - Pedagogická fakulta 2000. ISBN 80-7290-016-1.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s. ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006)
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1995 . 57 s. ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006)
HAZUKOVÁ,H. - DVOŘÁKOVÁ,M Situace ve výtvarné výchově.1.vyd.Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X.
HAZUKOVÁ,H.- DVOŘÁKOVÁ,M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy
(příkladový materiál). 1. vyd.Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. 59 s. ISBN 80 -7083-660-1.
ŠUPŠÁKOVÁ,B. Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1.vyd. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 s. ISBN 80-967231-4-6.
ŠUPŠÁKOVÁ,B. (ed.) Vizuálna kultúra a umenie v škole. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2004.
214 s. ISBN 80-968441-1-3.
Odborná literatura II:
(seznam odborné literatury, z níž vyučující čerpá při přípravě a výuce daného předmětu a ve které je obsažen
základ předmětu. U každé položky uvést: autora, název, rok vydání, vydavatele, pořadí, rozsah, ISBN)
CASEOVÁ,C.;DALLEYOVÁ,T.(eds.) Arteterapie s dětmi. 1.čes.vyd.Praha: Portál, 1995. 175 s. ISBN 80-7178-065-0.
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) . 1.vyd.Praha : Portál 1999. 192 s. ISBN 80-7178-262-9.
SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 1997. 199 s. ISBN 80-7184-437-3.
SLAVÍKOVÁ.V.;SLAVÍK,J.;HAZUKOVÁ,H. Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2000.179 s.ISBN 80-7290-016-1.
ZICHA,Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy. 1.vyd. Praha : Univerzita Karlova,1981. 45 s. ISBN není.
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
lecture/seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
přednáška/seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Evaluation III: To make a plan and realization one unit of Art Education in Kindergarden in accordance with writing given reguirements .
Evaluation IV : Project of three linking up well Art education tasks for continual practice in 5.term - its prezentation and defence.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Požadavky na zápočet III: Vytvořit plán jedné jednotky výtvarné výchovy v mateřské škole podle písemně zadaných požadavků a realizovat jej.
Požadavky na zápočet IV : Návrh tří navazujících výtvarných úkolů pro praxi v 5.sem. - její prezentace a obhajoba .
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Theory III: Art Education : processes of transformation, conception, attainment targets and priciples. Subjekt matter of curriculum, qualifications of childres and teachers; vizual art and didactic media for their achievement . Reflection of researches in kreativity.
Practice III: Planning of subjekt matter in Art Education. Preparing of teaching models for Art Education practicing , their variation. Making conceptual analysis of theme and tasks and teaching contexts. Developing of teacher´s function vocabulary .
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2009)
Teorie III :Výtvarná výchova : transformační procesy, pojetí, cíle a principy výtvarné výchovy. Učivo, kompetence dětí učitelů ; výtvarné a didaktické prostředky jejich dosahování.Reflexe výzkumů tvořivosti.
Praxe III: Plánování učiva ve výtvarné výchově. Příprava modelů výuky pro praxi z výtvarné výchovy, jejich variování. Konceptová analýza námětu a úkolu a výukové kontexty. Rozvíjení funkčního slovníku učitele.