Pohled studentů učitelství geografie na využití umělé inteligence ve vzdělávání
Thesis title in Czech: | Pohled studentů učitelství geografie na využití umělé inteligence ve vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | Geography pre-service teachers' perceptions of using artificial intelligence in education |
Key words: | umělá inteligence, student učitelství, geografické vzdělávání, pohled na umělou inteligenci |
English key words: | artificial intelligence, pre-service teacher, geography education, perception of artificial intelligence |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 16.10.2023 |
Date of assignment: | 08.01.2024 |
Confirmed by Study dept. on: | 05.02.2024 |
Date of electronic submission: | 29.04.2024 |
Opponents: | RNDr. Tereza Cimová, Ph.D. |
References |
ALKANAAN, H. M. N. (2022): Awareness Regarding the Implication of Artificial Intelligence in Science Education among Pre-Service Science Teachers. International Journal of Instruction, 15, 3, 895–912. HASESKI, H. I. (2019): What Do Turkish Pre-Service Teachers Think About Artificial Intelligence? International Journal of Computer Science Education in Schools, 3, 2, 3–23. CHANG, C.-H., KIDMAN, G. (2023): The rise of generative artificial intelligence (AI) language models - challenges and opportunities for geographical and environmental education. International Research in Geographical and Environmental Education, 32, 2, 85–89. CHOUNTA, I.-A., BARDONE, E., RAUDSEP, A., PEDASTE, M. (2022): Exploring Teachers’ Perceptions of Artificial Intelligence as a Tool to Support their Practice in Estonian K-12 Education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 32, 3, 725–755. LINDNER, A., ROMEIKE, R. (2019): Teachers’ Perspectives on Artificial Intelligence. RAKUASA, H. (2023): Integration of Artificial Intelligence in Geography Learning: Challenges and Opportunities. Sinergi International Journal of Education, 1, 2, 75–83. ZHANG, C., SCHIESSL, J., PLÖSSL, L., HOFMANN, F., GLÄSER-ZIKUDA, M. (2023): Acceptance of artificial intelligence among pre-service teachers: a multigroup analysis. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20, 1, 49. |
Preliminary scope of work |
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak studenti učitelství geografie vnímají využití umělé inteligence v geografickém vzdělávání, a to jak z pohledu studentů, tak i (budoucích) učitelů. Pro naplnění cíle práce budou uskutečněny rozhovory se studenty učitelství na Přírodovědecké fakultě UK, které tak budou zaměřeny na jejich dosavadní zkušenosti s využitím umělé inteligence a jejich náhled na příležitosti a hrozby, které využití umělé inteligence v geografickém vzdělávání přináší. |