Miskoncepce studentů učitelství o kartogramu a kartodiagramu
Thesis title in Czech: | Miskoncepce studentů učitelství o kartogramu a kartodiagramu |
---|---|
Thesis title in English: | Students' misconceptions related to choropleth and proportional symbol maps |
Key words: | miskoncepce, mylná představa, kartogram, kartodiagram, tematická kartografie, příprava učitelů, student učitelství |
English key words: | misconception, choropleth map, proportional symbol map, diagram map, thematic cartography, pre-service teacher |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.10.2023 |
Date of assignment: | 20.10.2023 |
Confirmed by Study dept. on: | 05.02.2024 |
Guidelines |
Tematická kartografie |
References |
SCHAAB, G., ADAMS, S., COETZEE, S. (2022): Conveying map finesse: thematic map making essentials for today’s university students. Journal of Geography in Higher Education, 46, 1, 101–127. SCHIEWE, J. (2019): Empirical Studies on the Visual Perception of Spatial Patterns in Choropleth Maps. KN - Journal of Cartography and Geographic Information, 69, 3, 217–228. SCHLOSS, K. B., GRAMAZIO, C. C., SILVERMAN, A. T., PARKER, M. L., WANG, A. S. (2019): Mapping Color to Meaning in Colormap Data Visualizations. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 25, 1, 810–819. SIBREL, S. C., RATHORE, R., LESSARD, L., SCHLOSS, K. B. (2020): The relation between color and spatial structure for interpreting colormap data visualizations. Journal of Vision, 20, 12, 7. ŠMÍDOVÁ, M. (2022): Miskoncepce žáků o kartogramu a kartodiagramu. diplomová práce. Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha. WIEGAND, P. (2006): Learning and Teaching with Maps. Routledge, New York. |
Preliminary scope of work |
Cílem bakalářské práce je vyhodnotit a interpretovat výsledky studentů učitelství z letošního akademického roku v konceptuálním testu, který ověřuje jejich porozumění kartogramu a kartodiagramu. Vedlejším cílem práce je na základě výsledků navhrnout možné úpravy využitého konceptuálního testu a vytvořit seznam doporučení pro výuku tematické kartografie. |