Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Miskoncepce studentů učitelství o kartogramu a kartodiagramu
Thesis title in Czech: Miskoncepce studentů učitelství o kartogramu a kartodiagramu
Thesis title in English: Students' misconceptions related to choropleth and proportional symbol maps
Key words: miskoncepce, mylná představa, kartogram, kartodiagram, tematická kartografie, příprava učitelů, student učitelství
English key words: misconception, choropleth map, proportional symbol map, diagram map, thematic cartography, pre-service teacher
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.10.2023
Date of assignment: 20.10.2023
Confirmed by Study dept. on: 05.02.2024
Guidelines
Tematická kartografie
References
SCHAAB, G., ADAMS, S., COETZEE, S. (2022): Conveying map finesse: thematic map making essentials for today’s university students. Journal of Geography in Higher Education, 46, 1, 101–127.
SCHIEWE, J. (2019): Empirical Studies on the Visual Perception of Spatial Patterns in Choropleth Maps. KN - Journal of Cartography and Geographic Information, 69, 3, 217–228.
SCHLOSS, K. B., GRAMAZIO, C. C., SILVERMAN, A. T., PARKER, M. L., WANG, A. S. (2019): Mapping Color to Meaning in Colormap Data Visualizations. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 25, 1, 810–819.
SIBREL, S. C., RATHORE, R., LESSARD, L., SCHLOSS, K. B. (2020): The relation between color and spatial structure for interpreting colormap data visualizations. Journal of Vision, 20, 12, 7.
ŠMÍDOVÁ, M. (2022): Miskoncepce žáků o kartogramu a kartodiagramu. diplomová práce. Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha.
WIEGAND, P. (2006): Learning and Teaching with Maps. Routledge, New York.
Preliminary scope of work
Cílem bakalářské práce je vyhodnotit a interpretovat výsledky studentů učitelství z letošního akademického roku v konceptuálním testu, který ověřuje jejich porozumění kartogramu a kartodiagramu. Vedlejším cílem práce je na základě výsledků navhrnout možné úpravy využitého konceptuálního testu a vytvořit seznam doporučení pro výuku tematické kartografie.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html