Analýza učebnic z hlediska interpretace globálních témat
Thesis title in Czech: | Analýza učebnic z hlediska interpretace globálních témat |
---|---|
Thesis title in English: | Analysis of textbooks in terms of interpretation of global issues |
Key words: | hodnocení učebnic, globální problémy, geografické vzdělávání, globalizace, globální myšlení |
English key words: | textbook evaluation, global issues, geographical education, globalization, global thinking |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 15.12.2014 |
Date of assignment: | 15.12.2014 |
Date of electronic submission: | 30.06.2016 |
Date of proceeded defence: | 21.09.2016 |
Opponents: | doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
V současném světě, kdy se celý svět propojuje, už nutně nemusí platit to, co se stalo na druhém konci světa nás nijak neovlivňuje. Žijeme v době globalizace. Proto je důležité se věnovat globálním tématům už ve škole a tomu, jakým způsobem se nás týkají. Nicméně nemělo by se zapomínat ani na to, jak jsou žákům prezentovány. Cílem této práce je analýza zeměpisných učebnic pro střední školy z hlediska interpretace globálních témat. Sémantické jednotky, které se týkají globálních témat, budou tříděny do skupin podle paradigmatu, ke kterému náleží (národní, humanistická a globální). Většina sémantických jednotek, obsažených v učebnicích, byla zařazena do globálního směru, který se vyznačuje svojí neutralitou. |
Preliminary scope of work in English |
In the contemporary world, when the whole world is connected, the fact saying that anything what happens on the other side of the world does not have influence to our lives is not truthful anymore. We live in an era of globalization. Therefore, it is important to focus on the global issues already at school and also on the way in which they concern us. However, it should be borne in the mind that, the most important thing is the way, how teachers explain it to their students. The main aim of this paper is to analyze geographic textbooks for high schools in terms of interpretation of global issues. Semantic units that are related to global issues will be sorted into groups according to the paradigm to which it belongs (national, humanistic and global). Most of semantic units contained in textbooks were included into a global direction, which is characterized by its neutrality. |