PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
The Anthropogenic: Situating the Human in the Natural Sciences - YMSKE514
Anglický název: The Anthropogenic: Situating the Human in the Natural Sciences
Zajišťuje: Program Sociální a kulturní ekologie (24-KSKE)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Bohuslav Kuřík, Ph.D.
Markus Rudolfi, M.A.
Vyučující: Mgr. Bohuslav Kuřík, Ph.D.
Markus Rudolfi, M.A.
Třída: Courses available to incoming students
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Mašek (13.12.2023)
Tento kurz je koncipován jako badatelsky orientovaná četba, při níž se budeme zabývat vybranými texty z oblasti environmentálních věd. Je interdisciplinárně zaměřen a měl by pomoci posluchačům zlepšit dovednosti v oblasti čtení inter- a transdisciplinárních textů. Seznámí posluchače s literaturou z oblasti Science and Technology Studies (STS), sociologie životního prostředí, etnografických a etnometodologických studií.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Mašek (13.12.2023)

To describe human influences on the natural environment, scientists often use the term “anthropogenic”. The term was used even before the Anthropocene became a possible frame of our current epoch. Today, we use the “anthropogenic” as an indicator for the Anthropocene and when distinctions between “natural” and “human” impacts matter. For instance, C02 in the atmosphere is not always human-made (think of volcanic eruptions or natural wildfires) and demands scientists to integrate the possibility of either human or natural emissions. The distinction itself becomes a difficult task.

Following the “anthropogenic” through its various conceptualisations in selected scientific disciplines, this seminar asks how the human, as one factor among others, poses “chronic empirical difficulties” (Syre 2012) in environmental research. Guiding questions of this seminar are: How is “the human” integrated and situated in natural and environmental science research? How do inter- and transdisciplinary studies deal with heterogeneous concepts of “the human”? What role can or must social sciences play in the study of the “anthropogenic”?

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Mašek (13.12.2023)
Day 1:
Required reading:

Moore, J. W. (2023): Our Capitalogenic World: Climate Crises, Class Politics, and the Civilizing Project. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica, 11, 97-122.

Hirsch, S. L., Ribes, D., & Inman, S. (2022): Sedimentary legacy and the disturbing recurrence of the human in long-term ecological research. Social Studies of Science, 52(4), 561-580.

Optional reading:

Markham, A.N. (2013): Undermining ‘data’: A critical examination of a core term in scientific inquiry. First Monday, 18 (10); URL: click here

Day 2
Required reading:

Law, J. (2002): Objects. In: ibid., Aircraft Stories: Decentering the Object in Technoscience, London and Durham: Duke University Press, pp. 12-37.

Myers, G. (1990): Controversies about Scientific Texts (Chapter 1). In: ibid., Writing Biology: Texts in the Social Construction of Scientific Knowledge. London and Madison, WI: The University of Wisconsin Press, pp. 3-40.

Optional reading:

Ginzburg, C. (1992): Clues: Roots of an Evidential Paradigm. In: ibid., Clues, Myths, and the Historical Method. Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press, pp. 96-125.

Day 3
Required reading:

Latour, B. (1993): Pasteur on Lactic Acid Yeast: A Partial Semiotic Analysis. Configurations, 1(1), pp. 129-146.

Selected readings:

Ballestero, A. & Winthereik, B.R. (eds., 2021): Experimenting with Ethnography: A Companion to Analysis. Durham, London: Duke University Press. URL:

Day 4
Selected readings:

Becker, H.S. (2007): Telling About Society. Chicago, London: University of Chicago Press.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Mašek (15.12.2023)
The requirements for the successful completion of the course include regular attendance, the analysis of a self-chosen scientific text, as well as the presentation of preliminary results on the case study.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK